Gröna gårdar, en tjänst för försäljning av ekologiskt, gräsuppfött kött, grundades av ett par jordbrukare i slutet av 90-talet då marknaden för ekologiska produkter ännu var minst sagt sval. På den tiden fanns det nätt och jämt eko-mjölk, men intresset för andra ekologiska produkter, däribland kött, var inte starkt och idén väcktes att sälja direkt till de konsumenter som faktiskt var intresserade av en bättre produkt. Sedan dess har inte bara intresset vuxit, utan också utbudet, båda till stor del tack vare engagerade bönder som med kunskap och kärlek för hantverket byggt upp en marknad. Att ta initiativ själv som företagare, bara för att man tror på att det man gör i grunden är gott, är inte självklart i alla branscher. Men för Märta och lantbrukarna som jobbar med Gröna gårdar är det givet. “Det är inte alltid man som konsument tänker på att det finns någon i andra ändan, någon som omsorgsfullt tagit fram det som du håller i handen när du står i köttdisken, men mat är ett hantverk i slutändan, och vi har velat producera produkter som är bra i grund och botten oavsett om det alltid funnits en marknad för dem eller inte”, säger Märta Jansdotter. Nästa våg av tillväxt På bilden: lantbrukare Sara Philipson Märta tog över verksamheten efter sin pappa 2010 och kom då som 24-åring in i ett bolag som stod inför utmaningar och behövde en tydligare vision och riktning för att överleva och växa vidare. I samma veva kom hon i kontakt med Connect och gick Språngbrädan för att få definiera affärsplanen och jobba med en mentor. Efter processen tog man beslutet av avskeda en person för att kostnadseffektivisera, men Märta och företaget lärde sig också att be om hjälp för att kunna växa och utvecklas. Sedan dess har digitaliseringen gått framåt och man fokuserar idag mer på e-handel för att nå direkt till konsumenterna. Det gör det lättare att skapa en mer stabil lönsamhet, och att både nå de kunder som är villiga att betala för bättre kvalitet och samtidigt fortsätta jobba mot butik och restaurang som man gjort tidigare. Hållbarhet på gräsrotsnivå (bokstavligen) Framåt siktar Gröna gårdar på att fortsätta växa, men utan att tappa sitt jordnära fokus på kvalitet och hållbarhet. Den ökande digitaliseringen kan även hjälpa en så jordnära verksamhet som Gröna gårdar, och man vill få till en digital gårdsbutik där direktkontakten med kunderna fördjupas än mer och man kan nå ut med alla fördelar kring högkvalitativa matprodukter. “Så som vi jobbar ger oss möjligheten att ställa krav och skapa riktigt bra produkter. Den onlinebaserade gårdsbutiken och dess direktförsäljning är del av vår unikitet, och är det traditionella och kvalitativa fast i modern tappning. Vi är kopplingen mellan de som är fantastiskt duktiga på att producera otroliga produkter, men som inte vill eller kan nå direkt till de som är intresserade av dem.”, säger Märta. En växande bransch Branschen utvecklas och förändras, och att både tillgång och efterfrågan på det ekologiska har växt kan nog ingen ha undgått. “Senaste året har marknaden blivit lättare att bearbeta, men vi har också fått mer konkurrens. Fast konkurrens innebär ju att det finns en större marknad att jobba med, så det är egentligen bara positivt.” Men det är inte bara utbud och efterfrågan som är relevant i just denna bransch. Ekologi, lantbruk matförsörjning, och miljö är något som rör oss alla och som inte kan vänta på att marknaden ska vara ekonomiskt gynnsam. “Vi har alla inte mycket annat val än att sluta oss till den växande rörelsen av att bry oss om hur jordbruket påverkar ekosystemen, miljön och klimatet. Eko-lantbruket har sina nackdelar och problem, men det är hittills den bästa lösningen jag vet för att både ge oss mat och vårda naturen. Detta är vårt sätt att bidra till en bättre plats för oss alla!”, avslutar Märta Jansdotter. Här kan du läsa om fler inspirerande entreprenörer“Det var tre gårdar som startade Gröna gårdar, bland dem min pappa, som hade kunskapen och känslan för marknaden, och idag har vi växt till 40 gårdar som anslutit sig”, säger Märta Jansdotter, VD för Gröna gårdar. “När vi började sälja det egna köttet själva fick vi kontroll över hela processen, från vad för gräs och örter som djuren åt till hur slakten gick till. De bönder som anslutit sig till oss under årens lopp har varit med och skapat en marknad som inte nödvändigtvis fanns tidigare genom sitt intresse och sin kunskap. Att låta djuren äta gräs och örter är helt enkelt ett bra sätt att producera kött både sett till smak, djurens välmående, kvaliteten på köttet, och miljön.”
“Vi vill satsa mer på regenerativt jordbruk, där man bygger upp och ger ekologin mer än man tar ut, och på att stötta fler produktiva jordbruk som inte belastar miljön utan exempelvis håller vattnet i omgivningarna rent. Vi vill öka andelen gräsuppfött kött eftersom det har positiva effekter på landskapet, men också jobba med att ta fram fler produkter som till exempel ost ystad på mjölk från kor som bara äter gräs.”
Vi firar vårt 20:e år med att hylla 20 fantastiska entreprenörer som förebilder, och som vi genom våra tillväxtprogram stöttat under deras resa.
Gröna gårdar Startade: 2001
FöretagsAcceleratorn: 2012
Verksamhet: Erbjuder kött från djur uppfödda på gräs och örter
Antal anslutna gårdar: 40
Webbplats: gronagardar.se