Connect Sverige · Nyheter · 11 nycklar för att öka tillväxten
11 nycklar för att öka tillväxten

Vad har framgångsrika företag och deras ledare gemensamt? Connect är specialister på strategisk förflyttning för hög tillväxt, såväl som tillväxtkapital, och vi träffar hundratals tillvxätbolagvarje år. Vi vet vad dessa entreprenörer satsar på, vad som funkar/inte funkar.
Här följer 10 +1 konkreta nycklar för ökad tillväxt från Jimmy Pervik, Partneransvarig och SME-affärsutvecklare på Connect Sverige Region Väst som kan stärka företagets väg framåt.
1. BYGG DIN AFFÄRSMODELL BASERAT PÅ DITT “WHY”.
Vad är ditt ”why”?
Med ett stort engagemang kommer även en vilja för förändring. Den här viljan kan bli ditt kall, din vision och vägledning för dit du ska ta dig. Det blir tydligt både för dig, anställda och omvärlden vart ni är på väg och varför. Det blir grunden till en roligare arbetsplats, och dessutom grunden till att våga utmana dig själv och ditt företag – varje dag.
Det kan såklart uppstå hinder under din tillväxt och du kanske tar på dig mer än vad du borde. När detta händer är det viktigt att ta ett steg tillbaka och reflektera. Varför gör jag detta? Vad är mitt existensberättigande? Varför gjorde jag detta från första början? Hur fortsätter jag att vara lika engagerad och lika konkurrenskraftig. Vad innebär det för dig, och vilka åtgärder behöver du ta för att stanna kvar där?
Din affärsmodell och ditt driv baseras på ditt WHY. Så varför gör du det här?
2. HITTA DIN LILA KO.
Vad gör att ditt företag står ut från mängden?! Hur kan du med enkla medel starta eller skapa en stor buzz kring ditt företag?
Den lila kon är något som får dig att stå ut från mängden. Den bygger på ett exempel från på marknadsgurun Seth Godin. Du kör förbi samma kohage varje dag. En dag ser du en lila ko som genast får din uppmärksamhet. Den skapar attraktion kring vem som har gjort det och varför.
Vad är din lila ko? Vad för dig och ditt budskap framåt? Hur kan du skapa en snackis runt dig och ditt bolag, med hjälp av enkla hjälpmedel? Fundera över dessa frågor och försök att hitta din egen lila ko redan idag.
3. MATCHA DIN KUNDS BEHOV
Ju bättre du kan matcha dina kunders behov, desto större chans är det att du blir deras självklara val. Kunden kommer omedvetet välja det som passar deras personlighet och behov. Det är bara så det fungerar.
Se över din affärsmodell kontinuerligt och ifrågasätta den. Genom att använda Business Model Canvas kan du sammanställa din egen kombination för att utveckla just din affärsmodell. Tillsammans med en open source lösning och din nya affärsmodell kan du enklare nå ut till kundens behov. Det här är en simpel lösning som passar alla och som bygger på ett gäng enkla grundstenar:
Vilka behov har kunden egentligen? Vem är min potentiella kund? Hur passar min leverans och mina tjänster in i kundens behov? Skapar jag värde för mina kunder? Är mina tjänster lösningen på ett specifikt problem, eller andra saker? Vad är det som gör mig speciell, som får mina kunder att välja mig framför konkurrenterna?
Genom att besvara dessa enkla frågor kan du matcha dina kunders behov, skapa ett mervärde och öka din egen tillväxt.
4. SKAPA EN FÖRETAGSKULTUR SOM NI KAN VINNA OS-GULD MED
Besättningen eller laget är de som gör att man kan övervinna alla hinder. Genom att rekrytera rätt kompetens både när det gäller styrelsen och anställda blir vägen framåt för ditt företag enklare – Jimmy Pervik från Connect Sverige Region Väst
Att bygga en företagskultur där alla delar samma värderingar och strävar mot ett gemensamt mål gör att man tillsammans kan ta sig förbi hinder och växa som företag. Ta skidlandslaget som ett exempel. Ett starkt team, där olika roller samspelar med ett och samma mål i sikte. Det är den attityden som kan göra ett företag starkare.
Denna kultur går såklart att skapa inom ett företag också. Med hjälp av en stark värdegrund och tydliga mål kan vi arbeta tillsammans för att nå våra mål. Här gäller det att hitta ett annat mål som kanske inte är så monetärt. Dina anställda kan ha svårt att hitta drivkraften i ” vi ska omsätta 200 miljoner på 3 år”. Att istället hitta ett annat kall, som till exempel “vi ska bygga tekniska produkter för att underlätta för äldre med rörelseproblem” – kan bli precis den drivkraften som hela teamet kan stå bakom och jobba för att nå.
Det viktigaste när man implementerar den här kulturen är att alla jobbar för att nå samma mål, och bidrar med sitt strå till stacken. Allt och alla måste samverka, med samma målsättning där alla kämpar för att nå guldet. Vi vallar för guld. Alla går all in för att göra sitt yttersta, ingen släpar efter och alla är där för samma mål – att vinna.
Hur bygger man upp den guldsträvande kulturen? Vilka delar är viktiga för att du ska kunna bygga upp en stark företagskultur? Är någon del extra viktig i byggandet? Vem ansvarar över byggnationen, är det bara du eller allas gemensamma ansvar? Hur bedriver ni företagskulturens utveckling framåt? Vilka erfarenheter har du av en vinnande företagskultur? Finns det något speciellt minne hos dig, när företagskulturen låg på topp i ditt företag?
5. VÄLJ RÄTT PRISSÄTTNINGSSTRATEGI OCH ÖKA TILLVÄXTEN MED HÖG LÖNSAMHET OCH BRA MARKET-FIT
Alla bolag främjas av att gå med vinst och positiva resultat. Genom att ha en lönsam verksamhet kan du dessutom skala upp ditt bolag. Det är många som väljer att satsa på tillväxt först och hitta lönsamheten sen. Detta är inte den smidigaste vägen att gå.
Att sätta en tydlig prissättningsstrategi, samt att ha en bra marketfit tripplar sannolikheten för tillväxt. Det finns en studie vid namn ”Myth of high growth firms”, som bygger på en matris bestående av två vägar som man kan ta för att skapa en lönsam verksamhet och en ökad tillväxt. Den ena vägen går ut på att gå från låg lönsamhet, till hög lönsamhet och sedam skala upp bolaget. Den andra vägen går ut på att gå från en låg lönsamhet, till en låg tillväxt och vidare till en hög tillväxt och sedan skala upp bolaget. Det innebär att din marketfit ska sitta inkluderat på lönsamheten innan du börjar skala upp ditt bolag.
Våra ifrågasätta de vägar som många väljer att ta idag. Fundera kring vad som är bäst för ditt bolag. Vågar ni satsa på lönsamheten först, eller väljer ni att den andra vägen? Ett bra tips är att se över hur andra företag arbetar med denna strategi. Hur ser deras lönsamhet ut idag? Fungerade strategin för dem, eller slog den fel?
Hur tänker ni kring relationen mellan lönsamhet och tillväxt? Väljer ni tillväxt före lönsamhet, eller väljer ni en annan väg?
Prissättningsstrategi
När det kommer till prissättning är det väsentligen att ifrågasätta din strategi ofta. Håll den under ständig konstruktion, där du hela tiden ser över resultatet. Det är lätt att sätta ett belopp på sin prissättning utan att tänka till ordentligt. Din unika siffra bör baseras på utbud och efterfrågan. Det ska vara fullt möjligt för dig att höja priset med en krona kontinuerligt, tills dina kunder inte längre väljer att köpa – och då sänker du en krona igen. Genom att göra detta ligger du hela tiden på den optimala smärtgränsen för att tjäna så mycket du kan för din produkt. Det kan såklart hända att du ibland hamnar fel i prissättningen, men i dessa fall finns det flera metoder att använda för att lösa problemet.
Att se över sin prissättningsstrategi är synnerligen intressant. Hur anser du att man bör tänka när man tar fram en prissättningsstrategi?
6. KOMPETENSFÖRSÖRJNING ÄR EN AV HUVUDNYCKLARNA FÖR ATT SKALA UPP
Alla företagare vill ha en stark personalstyrka bakom sig. För att hitta rätt personal, med rätt kompetens för alla sina positioner, behöver man tro på sitt eget företag och skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke. Om du som ägare vill förvärva den personal som du faktiskt behöver, gäller det att du kan sälja in ditt “why” till potentiella kandidater.
Det handlar i grund och botten om att bygga upp en företagskultur som lockar till sig rätt personer, i rätt tid. Om du målar upp en felaktig bild av ditt företag, kan det leda till att du går miste om rätt personalstyrka. Du behöver ge ut en sanningsenlig bild som samtidigt stärker en positionering på marknaden, och som hela tiden bidrar till att din nuvarande personalstyrka rekommenderar sitt nätverk till dig. På så sätt har du din kompetensförsörjning försedd – hela tiden.
Att ha en stark positionering på marknaden, en attraktion och ett innovativt bolag med spännande mål som dessutom är på väg framåt, är vad som lockar kandidaterna till att välja ditt företag.
Fundera över följande frågor:
- Varför ska jag vara med på den här resan?
- Vilket bolag har jag byggt?
- Vill jag vara den som hittar rätt kompetens och samtidigt styra företaget, eller hur löser jag mina personalbehov?
7. AKTA DIG FÖR TILLVÄXTDÖDEN
Tillväxtdöden. Det är begreppet som förklarar det som händer när man växer så mycket att man inte längre hinner med sina egna utgifter. Att skala upp innebär också att ha en bra likviditetsplanering, och ha koll på sina finanser tillsammans med finansiärer. Se till att ha en bra relation till dina bank och långivare, och se till att alltid ha aktiva lån där. När dagen för uppskalning kommer, är relationen redan bra och ni har en god historik som innebär att de kommer att kunna följa med dig på resan framåt.
Ha alltid koll på din likviditet både i nutid, och i framtiden, relaterat till din tillväxtplan. Det är lätt att räkna på siffrorna, men i många fall kan du kanske inte låna mer pengar av banken. I dessa fall krävs det att externa pengar kommer in in företaget för att du ska få en stabil likviditet. Tillväxtdöden innebär kort och gott den dagen då pengar ut, inte längre matchar pengar in och du inte längre kan betala betala dina räkningar.
Det är lätt att bli fartblind som företagare. När allt går bra, känns det omöjligt att saker kan börja gå dåligt. Det gäller att alltid tänka steget före och vara beredd på allt som kan hända.
8. NÄTVERKA OCH BYGG RELATIONER
Att nätverka och bygga långvariga relationer handlar om att befinna sig i rätt sammanhang. Du behöver veta var du ska vara, och när, för att att hitta rätt kompetens för ditt företag – både på en strategisk nivå och på personalnivå. När det kommer till den strategiska nivån är det viktigt att ha kontakter utanför företaget som kan hjälpa er att växa, utan att vara en del av det interna sammanhanget.
När du inleder ett samarbete med oss på Connect hoppas vi såklart att du har en plan för vilken väg du vill ta. Men vi hoppas såklart också på att kunna vara med att hjälpa dig förädla den vägen, så att den blir så smidig som möjligt för dig och ditt företag. Att ha med sig rätt partner längst vägen kommer att komplettera dig och dina drivkrafter, och göra vägen framåt tydligare.
Den främsta fördelen med externa partners är att man kommer bort från den bubblan som du kanske befinner dig i tillsammans med ditt företag. En tredje part tvingar dig att använda ett helikopterperspektiv, som gör att du kan se mönster och prioriteringar på ett helt nytt sätt. Det är precis så vi på Connect jobbar.
9. SÄTT ETT MÅL SOM FÅR ER ATT SVETTAS OCH KITTLA I MAGEN
När det kommer till din egen verksamhet är det alltid lättare att vara försiktig med saker och ting. Men när du väl nått ett högt mål, kommer dina förväntningar att överträffas och det skapar engagemang till att komma ännu längre. Du sätter upp nya mål, och du blir exalterad av att se din personal svettas lite, och att veta om att ni behöver jobba ännu lite hårdare för att nå nästa mål.
Det är bra att sätta rimliga mål, men det är något speciellt med att faktiskt nå de mål som ni inte trodde var möjliga. Det handlar om att arbeta efter vilja och passion. Det ska vara roligt att jobba, men det får gärna vara lite nervöst också. Vad är ert nästa mål? Hur långt vågar ni går? Våga satsa för att vinna.
10. TA FÖRSTA STEGET
För att lyckas med något måste du ta första steget. Du behöver ta action och påbörja processen!
Hur långt bort målet än är, så är varje steg du tar ett steg närmare ditt mål. Det kanske inte blir rätt på första försöket, men det kommer att bli rätt någonstans på vägen. Ett vanligt problem som kan uppstå när du som ägare tar första steget, är att du drar för mycket av lasset på egen hand. Du har fortfarande andra saker att göra, och det är därför viktigt att du planerar och delegerar ansvaret till dina kollegor. Se till att du har ett starkt team bakom dig, som hjälper dig att omvandla det första steget till målgång. Action innebär planering, och för att ta det första steget behöver du ha en bra grund att luta dig mot.
BONUS! HITTA PARTNERSKAPEN SOM SKAPAR RIKTIGA WIN-WIN SITUATIONER
Vikten av samarbeten bottnar i strategiska allianser och partners. Partners är någonting som stärker företaget. Det behöver inte vara ett livslångt partnerskap, utan kanske ett samarbete som pågår i tre år där ni gör det ni kan för att hjälpa varandra. Det är smart att hela tiden omge sig av strategiska allianser och partners för att stärka bolagets tillväxt. Försök att hitta allianser och partners där det finns ömsesidiga intressen. Det är vad som skapar en win-win situation för alla delaktiga.
Det ska vara relationsbaserat. Höger- och vänsterfil i båda riktningar. Det är en faktor som kommer att vara väsentlig för att stärka din konkurrenskraft och få ditt företag att växa. Det gäller dock att ha uppsyn över sina partnerskap och värdera de som fungerar. De allianser som fungerar, som stärker båda parterna och som får er att växa tillsammans är de som ska behållas.
Har du något partnerskap som fungerar? Funderar du på att inleda ett nytt? Får du verkligen plats med ytterligare ett, eller är det kanske bättre att förvalta det du redan har?