Connect Sverige · Nyheter · Airbag-jeansen från Mo’cycle väcker global uppmärksamhet – och är nu redo att lanseras
Airbag-jeansen från Mo’cycle väcker global uppmärksamhet – och är nu redo att lanseras
Med kända investerare i ryggen, internationella utmärkelser och viral spridning på sociala medier, är det snart dags för airbag-jeansen från Strömstadsföretaget Mo’Cycle att erövra butikshyllorna världen över, tack vare svenskt exportstöd från EKN, Exportkreditnämnden och goda samarbeten med både SEB och Connect.
Från skydd för bilar till motorcyklister
Airbags har varit en självklarhet i bilar sedan 1950-talet och har räddat många liv, men skydd för motorcyklister har varit mer begränsade, särskilt när det gäller att skydda underkroppen. Moses Shahrivar, grundare och vd för Mo’Cycle, vill förändra detta med sina innovativa airbag-jeans.
– Som motorcyklist vet jag hur utsatt underkroppen är. Ändå fokuserar branschen nästan uteslutande på skydd för överkroppen. Det var så idén till airbag-jeansen föddes, säger Moses Shahrivar.
Jeansen, som är framtagna av det Strömstad-baserade företaget, har inbyggda airbags som skyddar användaren från svanskotan ner till mitten av benen. De aktiveras via ett ”dödmansgrepp” som är kopplat till motorcykeln. För att säkerställa att jeansen fungerar enligt specifikationerna genomförs krocktester med egna stuntmän.
– Inuti tyget finns en extremt slitstark fiber, starkare än både kevlar och stål. Samma material har använts i rymden för att hålla ihop satelliter, berättar Moses.
En idé född på hemmaplan
Moses Shahrivar introducerade airbag-jeansen för första gången i en svensk tv-show 2021, där entreprenörer presenterar sina affärsidéer för investerare.
– Jag gjorde mönstret och min mamma sydde den första prototypen. Efter många sena nätter hade vi en fungerande modell, om än med bara ett byxben. Det räckte dock för att övertyga investerarna, säger Moses.
Tre av investerarna gick in i bolaget efter programmet, och ytterligare en anslöt förra året. Sedan dess har intresset för Mo’Cycle och deras airbag-jeans ökat explosionsartat. Företaget har fått uppmärksamhet i bland annat amerikanska talkshower och omnämnts av CNN. Dessutom vann de 2023 det prestigefyllda ”Traffic Safety Innovation Award”, som delas ut av den franska regeringen. Allt detta innan produkten ens funnits tillgänglig i butik.
– Vi ville skapa efterfrågan och utveckla produkten innan vi vände oss till återförsäljarna. Därför fokuserade vi på slutkonsumenterna först, förklarar Moses.
Expansion med stöd av starka partners
För att finansiera sin resa har Mo’Cycle använt flera olika strategier. 2023 lanserade företaget en crowdfunding-kampanj där privatpersoner kunde förhandsbeställa airbag-jeansen – en kampanj som till slut inbringade hela en miljon kronor och var avgörande för vidare produktutveckling.
Motorcyklister över hela världen testade jeansen, vilket gav ovärderlig feedback. När företaget senare behövde bygga upp ett lager inför en bredare expansion, blev förhandsbeställningar otillräckliga och kapital behövdes snabbt. Moses Shahrivar kontaktade sin rådgivare på SEB för att ansöka om en ny kredit på 1,8 miljoner kronor. Banken, som var positiv men samtidigt såg riskerna, föreslog då ett samarbete med EKN.
– Jag har följt Moses och Mo’Cycle under flera år och har stort förtroende för bolaget. Men att bevilja krediter till scaleups innebär en viss risk, därför föreslog jag att vi skulle samarbeta med EKN för att minska risken, säger Johan Lind på SEB.
Efter att ha analyserat Mo’Cycles affärsplan beviljade EKN en garanti som täckte 75 procent av SEB;s risk, vilket gjorde det möjligt för banken att godkänna krediten.
– Lånet var precis vad vi behövde för att fortsätta bygga värde inför kommande investeringsrundor, säger Moses.
Boostad även av Connect
Mo’Cycle har även tagit hjälp av Connect Väst. Genom att delta i Connects nätverk och pitcha inför investerare har Mo’Cycle kunnat attrahera ytterligare kapital och resurser för sin tillväxtresa. Detta har bidragit till att företaget står redo för nästa fas, med siktet inställt på en internationell marknad. Nätverk och rätt partners är vktigt och det var via Connect som Moses blev introducerad till EKN.
– ”Connect presenterade mig för EKN. Det var genom Connect jag kom i kontakt med min rådgivare där, och som sen ordnade export krediten.”, säger Moses.
Framtiden för Mo’Cycle
Mo’Cycle står nu inför ett intensivt avslut på året. I november deltar de på Europas största motorcykelmässa i Milano, där den stora lanseringen mot branschen och återförsäljarna sker. Samtidigt öppnar företaget för nya investerare, med målet att genomföra en fullskalig satsning och nyemission.
– Vi har en fantastisk produkt som har fått enorm organisk uppmärksamhet. Nu är det återförsäljarna som kontaktar oss, istället för tvärtom, avslutar Moses Shahrivar.