Connect Sverige · Nyheter · Att leda i förändring

Att leda i förändring

En intervju med Peter Willbo, VD för evolvit, om ledarskap i en förändringsbenägen organisation och att växa med rätt kompetens.

Peter Willbo, VD på evolvit, har tillbringat över 25 år i spetsen av Dialect och sett sitt företag växa från ett litet team till en organisation med 80 medarbetare. Nyligen genomförde han ännu en stor förändring i och med grundandet av evolvit och för honom handlar ledarskap om att våga delegera och att se förändring som en naturlig del av både resan och framgången. Här delar Peter sina insikter om hur man leder smart i förändring och rekryterar strategiskt för tillväxt.

Skapa ett klimat för utveckling och lärande

Peter beskriver hur han tidigt insåg vikten av att ge utrymme för sina medarbetare att växa och ta egna beslut. ”Det är lätt att tro att man hjälper till genom att vara involverad, men ofta kan det hämma utvecklingen. Om jag ständigt är där och ‘knådar’ resultatet, blir degen aldrig riktigt bra,” förklarar han. Hans filosofi bygger på att tillåta att saker får ta tid. Genom att delegera ansvar kan han skapa ett förtroende och mandat för sina medarbetare att ta beslut och styra sitt arbete.

”Att leda i ett mindre företag eller ett större som ska växa, är som att leva i två universum,” säger Peter. “Ju mer komplext det blir, desto mer måste man som ledare kunna släppa taget om de små sakerna, delegera och hålla blicken stadigt ett par månader framåt i tiden. Med fler affärsområden och medarbetare blir utmaningen att hålla organisationen synkad och ge rätt personer de verktyg och den feedback de behöver för att kunna fatta kloka beslut, större.” Han menar att ett coachande förhållningssätt, där fokus ligger på framtida lösningar istället för att rätta till gamla misstag, är nyckeln till långsiktig framgång.

Att våga anställa för framtiden

Ett återkommande tema för Peter är att anställa rätt kompetens för att kunna växa hållbart – och att anställa för affärs- eller kompetensområden som ännu inte finns i verksamheten eller ibland på marknaden över huvud taget.

”När vi tänker framåt måste vi våga anställa för det vi behöver i framtiden, även om den kompetensen inte behövs i nuläget. Ibland måste man till och med våga anställa för ett behov eller en typ av kompetens som vi tror att marknaden och kunderna kommer få längre fram, men ännu inte har! Det är definitionen av is i magen, men en viktig pusselbit,” säger han. Istället för att anställa för att fylla en omedelbar lucka, ser Peter rekrytering som att bygga med legobitar. ”Vi visualiserar hur vi vill att vår leverans ska se ut om 18 månader och anställer därefter de bitar som behövs för att nå dit.”

Peter betonar att detta synsätt kräver mod att satsa på personer med rätt potential och erfarenhet. ”Det vanligaste misstaget när man ska expandera till nya områden är att man tar för små steg. Det krävs en kombination av lekfullhet och strategiskt tänkande för att lyckas,” säger han. På så sätt kan man också skräddarsy expertis som möjliggör flexibilitet för kunderna, och han tar evolvits sätt att ta in kompetens inom redovisning som ett exempel, där företaget inte tvingar in kunder i befintliga system utan anpassar eller skräddarsyr lösningar utifrån kundernas verksamhetsbehov.

Människan i centrum – en förutsättning för framgång

Trots evolvits starka digitaliseringsfokus är Peter tydlig med att det är människorna som gör företaget framgångsrikt. ”Så länge vi skapar en miljö där människor kan leverera något de är stolta över, då kommer framgången som ett naturligt resultat,” förklarar han.

Han menar att ett bra ledarskap innebär att se till att varje medarbetare känner sig uppskattad och har rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. ”Kunden är den som visar uppskattning oftast och har störst betydelse – att vara nära kunden ger ett naturligt driv och bygger stolthet hos våra medarbetare,” säger Peter.

Peter avrundar med en reflektion som går rakt på kärnan i hans ledarskap: ”När våra medarbetare lämnar jobbet varje dag och känner att de vuxit som personer, då vet jag att vi är på rätt väg. Det är inte jag som ska fixa allting – min roll är att skapa rätt förutsättningar så att teamet kan blomstra.”

Tillbaka till alla nyheter