Connect Sverige · Nyheter · AWA tar partnerskapet till en ny nivå

AWA tar partnerskapet till en ny nivå

Ett långt engagemang och partnerskap ligger bakom AWA redan. Vi känner varandra väl, och det är nog få i nätverket som inte vet på ett ungefär vad de gör, men under året har samarbetet fördjupats ytterligare. Vi tog ett samtal med Frida Björk och Cecilia Svantesson om hur man ska tänka kring IP-skydd, både som entreprenör och investerare, och om det fina med att få vara med på startups tillväxtresor.

Först och främst, för de som kanske inte har full koll, berätta; vad gör AWA i ett nötskal?

“Vi hjälper kunder att skydda sina affärer med hjälp av immaterialrätt (Intellectual Property eller IP). Vi använder oss av flera olika möjligheter inom IP, som patent, varumärken, design och domännamn, upphovsrätt och marknadsrätt. Det är vår verksamhet i ett nötskal. Vi blir ofta involverade på ett tidigt stadium och följer med på hela resan, ända till kommersialisering.”, berättar Frida.

“Vi jobbar med alla typer av företag”, fyller Cecilia i. ”Från startups till multinationella och globala företag. Det är givande att både vara med i den tidiga fasen av ett företag då energin är hög och förhoppningarna likaså, och att sen följa med och se både entreprenörer och företag mogna och växa. Vi kan använda erfarenheterna från de stora företagen i arbetet med de mindre bolagen, och därmed se till att allt blir så bra som möjligt från början – en avgörande nyckel om IP-rättigheter är en del av affären.

Att jobba förebyggande känns extremt viktigt inom denna del av juridiken, men det kan nog vara klurigt att veta hur man ska tänka med just sitt företag. Vad ska man tänka på som entreprenör?

“Det stämmer, vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att jobba förebyggande, till exempel genom att ta höjd för att en produkt eller affärsmodell kan förändras allt eftersom företaget växer, och hur viktigt det är att ha med sig en expert som kan justera skyddsomfång och avtal längs vägen.

“Exakt vilket skydd som är relevant för just ditt företag är inte alltid självklart” säger Frida. ”Vi förstår att det kan vara lite klurigt att navigera i början som startup. Därför är det alltid värt att gå till en rådgivare. Ibland vet inte entreprenören vilken produkt som kommer att behöva skydd, eller ser inte en brist i upplägget som vi med våra erfarna ögon har lättare att upptäcka. Det kan även skilja sig mellan olika branscher – inom life science och pharma är processerna mer utdragna och det är självklart med en stark IP-partner tidigt. Inom exempelvis IT är det däremot snabbare puckar och ibland tvära kast när man förändrar något i produkterna.

Jag menar att alla borde söka rådgivning så att man kan ta ett aktivt beslut om att skydda eller inte skydda något i företaget. Man ska kunna känna trygghet i sitt företagande och känna sig stark i sina val, där är vi med och ser till att stärka dig som grundare”, säger Frida.

Våra investerare hamnar ofta i styrelsen och behöver också ha kunskap om och inblick i IP-strukturen i sina företag. Vad ska affärsänglar tänka lite särskilt på?

“Det finns några tips som alla affärsänglar bör ha med sig när de ska gå in i bolag där IP är en viktig del av affären”, säger Frida och Cecilia instämmer.

  • Se till att IP:n ägs av rätt legala enhet. Det är lätt att det blir fel när tidiga bolag söker patent, man kanske skickar in ansökan i eget namn, och det är superviktigt att se till att IP-rättigheterna ägs av det bolag du ska investera i.
  • En annan förvånansvärt vanlig miss är att patenten inte täcker rätt saker. Det är lätt att glömma bort sitt ursprungliga patent när produkterna och bolaget utvecklas, och skyddet kanske inte hänger med som det borde. Viktigt att patenten täcker det man faktiskt tjänar pengar på! Och, att det är i laga kraft, så klart. Årsavgiften är också lätt att glömma men ack så viktig…
  • En tredje viktig fråga är “freedom to operate”, det vill säga att veta vad konkurrenterna gör och söker skydd för. Omvärldsbevakning och riskanalys är viktiga aspekter, särskilt om tanken är att företaget kanske ska bli uppköpt längre fram. Köparsidan vill såklart ofta sänka prislappen, och där kan ett starkt IP-skydd och koll på läget se till att hålla priset uppe.
  • Och sist, internationell expansion. Det kan kännas avlägset, men plötsligt är dagen kommen då man vill ta bolaget utanför Sveriges gränser, och då är det guld värt med AWA:s omfattande nätverk och globala kontakter.

AWA och Connect har varit partners länge, men nu växlar ni upp partnerskapet. Ingen är gladare än vi, men berätta mer om varför?

”Det är jätteroligt! Vi ser att vi kompletterar varandra på ett fint sätt. Connect har en slimmad och energisk organisation med positiv energi, och det i kombination med vår långa, gedigna kompetens gör att vi tillsammans kan bidra i nätverket. Vi gillar att Connect är små och snabbfotade, det gör det enklare för oss och andra partners som är lite större att koppla på rätt kompetens till bolagen.”, säger Cecilia.

“Sen tycker vi det är kul att jobba med startups och vi lär oss mycket av det. Det händer mycket med och kring skånska bolag, och vi vill vara där det händer saker. I Skåne har vi kontor i Malmö, Lund och Helsingborg vilket gör det smidigt att ha löpande kontakt med oss.”, fyller Frida i.

“Det krävs ett särskilt mindset att arbeta med startups. Det är givande som bara den att vara med i framåtskridandet, det är mycket energi och tvära kast. Så fort ett startup börjar tjäna pengar behöver IP och IP-strategier komma på plats så att det hänger ihop med affären – då kan det blir riktigt bra och man slipper obehagliga överraskningar längre fram. Det vill vi hjälpa till med, och därför brinner vi för att bygga relationer med entreprenörer i regionen”, sammanfattar Cecilia.

Tillbaka till alla nyheter