Connect Sverige · Nyheter · Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

VD och medgrundare Johanna Forsman berättar om StoryTourists spännande koncept och hur företaget tog in sin första investerare genom Connect.

Johanna, detta låter hur kul som helst! Berätta mer, vad är StoryTourist egentligen?

StoryTourist är en techplattform inom upplevelseindustrin där vi jobbar med både fiktiva berättelser och verkliga historier. I vår app förvandlas välkända berättelser till en kombination av spel, ljudbok och självguidad stadsvandring; en StoryTour. På en vanlig guidad tur går du i grupp och guiden pekar med paraplyet, du hinner knappt reagera och sedan är det dags att gå vidare. Vi har i stället skapat en digital upplevelse där vi ersätter den fysiska guiden med en app som ger väganvisningar med hjälp av karta och en berättarröst. Sedan lägger vi till spelmoment, ljud, bilder och videoklipp. Stadsvandringen blir interaktiv och du dras med på ett helt annat sätt än i vanliga guidade turer.

Nu har vi precis byggt färdigt MVPn till den publiceringsplattform som är motorn i skalbarheten och kommer fungera som en innehållsfabrik, där frilansande skribenter skapar sina egna dokumentära och historiska StoryTours. I tillägg fortsätter vårt team att bygga turer in house, som exempelvis den vi jobbar med just nu som är baserad på bästsäljaren ”Snabba cash”, där vi lägger till specialgjord grafik och intrikata spelmoment. På så sätt kan vi lyfta redan starka varumärken och författare, som Jens Lapidus i det här fallet.

Vi har byggt en produkt som passar vårt nya beteende efter pandemin; man kan boka med kort varsel, man behöver inte gå i grupp, tekniken är lätt att förstå sig på och man använder sin egen mobil och hörlurar – ingen ytterligare utrustning ska hämtas ut eller delas med andra.

I framtiden skulle vår teknik även kan användas inom andra branscher, exempelvis EdTech där lärare skulle kunna skapa lektioner med interaktiv utomhuspedagogik. En skulle elev till exempel kunna gå i historiens fotspår, testa pH-värdet i närmsta sjö eller mäta vinklar på stadshuset med hjälp av vår app.

Wow, det känns som en helt ny värld och korsning mellan något högst fysiskt och digitalt. Vilka berättelser kan man hitta oss er just nu?

I Lund kan du uppleva Locus Peccatorum – Syndernas hus, som handlar om studentmordet 1829 och i Ystad kan du lösa ett mord tillsammans med Kurt Wallander. Vi har även släppt en Sherlock Holmes-tur i London och en stadsvandring i Stockholm baserad på Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, bland flera andra.

En annan intressant aspekt av det här helt nya formatet vi jobbar med är att vi faktiskt tagit fram en ny sorts medierättighet. På samma sätt som man kan sälja rättigheter till film eller ljudböcker, så kan man avtala om rättigheten till att göra en StoryTour. Det är en spännande möjlighet när det gäller både film och tv, men även ljudmarknaden som exploderar just nu. Så länge en berättelse har en geografisk koppling kan vi skapa en StoryTour av den!

Ni tog in era första investeraren genom oss, Familjen/Fredric Öhman, och det var deras första investering. Hur har det samarbetet fungerat?

Det stämmer, vi träffade vår första investerare genom Connect. Fredric och hela familjen Öhman har bakgrund inom hotellbranschen genom flera generationer, så deras erfarenhet av upplevelseindustrin har varit väldigt nyttig för oss. Fredric har själv berättat att han är en StoryTourist, och har cyklat runt i Paris och letat filminspelningsplatser. Familjen Öhman har testat alla våra turer och kommit med en massa god feedback. Det är ett jättebra samarbete och vi är väldigt glada att vi hittade just dem genom just Connect. Det som gör det extra roligt är att vi var deras första investering.

Ni har spetsat till erat investeringserbjudande sedan ni pitchade för Connect första gången. Hur gick det under pitchen nu i vår och vad händer framöver?

Det gick bra! Det ska bli spännande att se vilka vi möter framöver och kan komplettera ägargruppen med.

Den kommande tiden ska vi fortsätta arbetet med att finslipa plattformen. I juni är den första versionen färdig sen ska den bli ännu bättre och mer automatiserad, och vi har redan en lång väntelista med kreatörer som vill skapa StoryTours för oss. Vi kommer också fokusera på kundanskaffning, samt vidareutveckla mediarättigheterna. Vi har testat konceptet mot förlagsbranschen med väldigt goda resultat, nu vill vi även närma oss musik- och filmbranschen för att utforska vilka typer av media och berättelser som kan bli nya StoryTours.

I framtiden drömmer vi om Harry Potter i London eller kanske att en artist släpper en StoryTour som en del av en albumrelease, så att fansen kan besöka platserna som inspirerat musiken, höra mer om bakgrunden till låttexterna och få en djupare förståelse för artistens skapandeprocess.

Tillbaka till alla nyheter