Connect Sverige · Nyheter · Byggföretaget som tog tillväxt till en helt ny nivå
Byggföretaget som tog tillväxt till en helt ny nivå
Ett företag som funnits sedan 1966, med tre generationers ägarskap och rötterna i Dalsland – det är precis vad som definierar Sven Johanssons Bygg i Ed. Under de senaste åren har en tillväxtresa tagit företaget till en helt ny nivå, tack vare ett utökat kontaktnät och ett ständigt driv från VD Annika Andersson.
Att vara företagare i Sverige kan vara svårt. Svårare blir det när man inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Det är ju trots allt där allt sker – eller är det verkligen så? Byggfirman Sven Johanssons Bygg i Ed har varit etablerade på marknaden i över 50 år och de har ständigt utvecklats framåt. Det har gått så pass bra att de fortsätter att vara ett av traktens mest respekterade företag, med flera trogna kunder och en stark image utåt.
Banbrytande i en konservativ bransch
Men att vara ett litet, nytänkande företag inom byggbranschen är inte heller det lättaste. Branschen kan vara konservativ när det gäller strukturer och det kan vara svårt för ett mindre företag att vilja göra på helt nya sätt.
Det finns ett traditionellt tänk som genomsyrar hela byggbranschen, och om man inte gör på “rätt” sätt, är risken stor att man hamnar i skymundan. Det är något som Annika Andersson själv fått uppleva. Att ta ansvar, jobba hållbart och samtidigt försöka öka sin tillväxt – hur går den ekvationen ihop?
”Ibland får man titta utanför sin box, så att säga, och att ta till sig kompetens och perspektiv från andra branscher gör det lättare även som mindre företag att tänka annorlunda. Är man vidsynt, tar till sig goda idéer och översätter dem till sin egen bransch, företag och kontext, så kan det bli riktigt bra. Det är precis det vi fått uppleva.”, säger Annika.
Det som driver Annika, delägaren Peter och hela Sven Johanssons Bygg framåt är att bli en del av en byggbransch i förändring. Att jobba med hållbarhet och ansvarsfullt företagande gynnar såväl verksamheten som hela branschen. Men det kan vara svårt att hitta likasinnade människor som kan hjälpa till med att styra företaget i rätt riktning genom goda kontaktvägar och nya tankesätt. Det är där Connect kommer in i bilden.
”Vikten av nätverk kan inte nog understrykas! Man möter nya människor som kommer med nya perspektiv, och vi får en injektion av både energi och inspiration man annars inte hade fått. Genom nätverk får man tillgång till kompetens utanför sin vanliga krets, både från andra branscher och från folk som bor utanför Dalsland, som man aldrig annars hade träffat. Just därför är Connect en bra plattform för oss som företagare.”
Tillväxt och kontaktvägar med Connect
Connect har tillsammans med Sven Johanssons Bygg tagit fram en strategi för att öka deras tillväxt och skapa ett hållbart företagande som ständigt växer, tack vare nya idéer och ett ökat kontaktnät. Annika själv ställer sig positivt till samarbetet.
“Samarbetet med Connect har varit otroligt lärorikt och vi har verkligen gjort en enorm tillväxtresa. Vi har hittat nya medarbetare i styrelsen och genomlyst bolaget på ett annat sätt. Här i Dalsland finns inte kontaktytor på samma sätt och speciellt under pandemin då kontakterna blev ännu mindre var det svårt att hitta nya personer att bolla med.” säger Annika.
Connectmodellen bygger på att sätta företagaren i centrum och kring dem samla personer från hela näringslivet, med alla tänkbara olika erfarenheter och kompetenser, för att stötta och komplettera där det behövs så att företaget kan bli ännu starkare och bättre. Varför? För att starka företag bygger ett bättre samhälle.
“Det är så viktigt att våga vara nyfiken och släppa in andra. Om du vågar det, får du otroligt mycket tillbaka till ditt företag – vilket i sin tur leder till utveckling. Ett perspektiv utifrån kan bjuda in till obekväma frågor men det leder också till att du själv ser på saker på ett annorlunda sätt. Vissa branscher tycker kanske att de är unika och arbetar helst ensamma. Men att vara företagare, och dessutom ägare, kommer med olika utmaningar för alla. Att korsbefrukta tankar och insikter från olika branscher skapar möjligheter för alla inblandade.”, säger Annika Andersson.
En sann tillväxtresa
Resan mot tillväxt har överstigit förväntningarna med råge. Det initiala målet med att ta in extern kompetens var att dubbla omsättningen över 5 års tid när de var 17 medarbetare och omsatte 25 miljoner. Men byggföretaget från Dalsland slutade inte där.
”Vid generationsväxlingen 2007 tog vi in extern kompetens för första gången och satte en plan för riktig tillväxt. Med hjälp av en stark handlingsplan, ett enormt driv och ett hållbart företagande nådde vi målen redan efter 3 år. Vi jobbar idag målstyrt och väldigt tydligt, det är viktigt när företaget växer och nästan får egen liv, vill ta egna vändningar och vägen framåt lätt blir yvig.”
Idag har de 71 medarbetare och en omsättning på 140 miljoner kronor. I och med att företaget är inne på den tredje generationen ägare är det extra viktigt att förvalta det man fått och ta stefettpinnen vidare.
”Att få börja företagandet på tredje trappsteget istället för på första har varit en ynnest. Det finns så många företag med äldre ägare som istället för att lägga ner borde generationsväxla så att det värdefulla de byggt upp kan få förvaltas och byggas vidare på. Det är definitivt något jag vill rekommendera fler att göra!
Det, och att bygga hållbara företag! Hållbarhet är en otroligt viktig aspekt. För vår del handlar hållbarhet om många olika saker, men en viktig fråga vi jobbar med är ’Hur ska vi lämna över företaget till nästa generation så att de inte behöver starta från noll?’ Vi måste se till att vi lämnar över företaget på topp och har ett ansvar att inte lägga ned det. Skatteintäkterna ska inte försvinna när vi försvinner och om någon kan ta vid där du har slutar, är det ju en lättare resa för nästa generations ägare. Det är vad jag kallar hållbarhet!“, avslutar Annika Andersson.
Ja, att lyckas leda om byggbranschen till en modern och hållbar företagsvärld kanske låter omöjligt för många. Men för Annika och Sven Johanssons Bygg är det inget snack om saken – de är på rätt väg. Och trots att branschen just har utmanande tider så ligger riktningen fast att bygga vidare för en hållbar framtid.