Connect Sverige · Aktuellt · Dejunked - livsmedelsföretaget som tagit kommando i kampen mot skräpmat

Dejunked - livsmedelsföretaget som tagit kommando i kampen mot skräpmat

Dejunked är snacksföretaget som har rört om i grytan ordentligt och vill göra folk medvetna om vad de stoppar i både sig själva och sina barn. Vi tog ett samtal med medgrundaren Sarah Weibull om en bransch som bjuder på många utmaningar, vikten av uthållighet som entreprenör och hjälpen de fick av både innovationssystemet, Connect och EKN för att kunna fortsätta sin resa – och lyckas som de gjort.

Dejunked är ett varumärke som vill göra något nytt, det är tydligt. Berätta om er! Vad gör ni, för vem och varför?

”Dejunked är snacksföretaget som vill ruska om lite på butikshyllorna. När jag och min medgrundare och nära vän Catherine Bentzel började, tyckte vi det var alldeles för mycket dåligt innehåll i allting. Varje produkt man vände och läste innehållsförteckningen på innehöll en massa tvivelaktiga ingredienser.”, börjar Sarah Weibull.

”Vi var själva i en fas i livet då man tänker på vad man sätter i sig, med små barn som gjorde att vi blev mer medvetna om vad saker och ting innehöll. Vi fick lära oss om allt som man inte skulle ge till barnen och började därmed fundera på oss vuxna; vid vilken ålder slutar man bry sig om vad man stoppar i sig?

Det kändes inte alls bra och vi insåg att vi kunde göra skillnad.

Det började med att vi laborerade hemma men det blev chiapuddingar som behövde kylas, man skulle komma ihåg att ha med sig sked, det var kladdigt, svårt att ha med sig och så vidare. Vi visste att de flesta vill kunna ha med sig bättre mat, men det kan vara svårt att ha framförhållningen att fixa det själv och ofta besvärligt. Här behövdes det fler produkter och vi såg en möjlighet på marknaden. Det var ett antal år sedan nu men även om det har hänt mycket sen dess, är det fortfarande många varumärken som fokuserar på annat än riktigt bra innehåll i varorna.”

Vad innebär Dejunked idag? Hur såg resan ut för att komma dit ni är nu?

”Vi tänker mest på att det ska vara så naturligt som möjligt utan tillsatt socker och utan e-ämnen.

Den första produktserien bestod av chiasmoothies. Då satt vi på MINC, deltog i Connects process, medverkade i MaxaMalmö och andra initiativ för att få in mer kapital.

Livsmedelsbranchen är en riktigt kapitalbindande bransch och det var en enorm utmaning i början. Vår leverantör av smoothies hade stora minimumkvantiteter vilket gjorde att vi var tvungna att binda mycket kapital i vårt lager. Det var en tuff process att lappa och pussla ihop produktionsflödet, och vi hade både problem med cashflow och uthålligheten. Vi insåg att vi behövde hjälp och började pitcha genom olika aktörer och söka oss till de som kunde stötta under resan.”

Ni pitchade för Connects nätverk då för att ta in kapital – berätta om hur den processen och upplevelsen var?

”Det var både kul och jättejobbigt! Det är inte helt lätt att stå inför en stor grupp och pitcha sin dröm och affär om och om igen, det var ganska jobbigt men blev ju väldigt bra. Det var kul att vi fick så mycket energi och boost från de vi träffade, men vi upplevde att många sökte techbolag. Många vi träffade tyckte att vi gjorde något bra, men var inte intresserade av just vår bransch. Att hitta matchningen med rätt investerare var en utmaning – livsmedelsbranschen är inte riktigt gjord för hockey-sticken, det är en mer långsiktig satsning och en annan typ av resa.”

Hur gick det?

”Vi träffade några som var intresserade redan efter första pitchen vi gjorde, men de ville då gå in med en mindre del av det kapital vi sökte. Även Almi Invest hade visat intresse under lång tid men drog sig till slut tillbaka för de trodde att det skulle behövas för stort fokus på att bygga varumärke. Efter många om och men tog vi upp kontakten med de vi träffade först, möttes halvvägs och tog in kapital från dem och det har blivit jättebra. 

De är idag med i styrelsen och är änglar som både har haft teknikbolag och har erfarenhet från livsmedelsbranschen, från att bygga upp ett mikrobryggeri närmare bestämt. Vi kände att vi i dem fick någon som hade rätt erfarenhet även om det är en annan typ av produkt. De har jobbat mot systembolaget, hittat nya vägar att gå som liknar den resan vi gör. Det har varit en bra match!”

Ni fick hjälp av EKN för att utöka checkkrediten. Hur har ni fått hjälp och vad har det gjort för skillnad?

”När vi gick med på en lägre investering från våra investerare så utforskade vi andra sätt att hjälpa till med både den stora kapitalbindningen i vårt lager och arbetet med leverantörer utomlands. Vi pratade med Nordea och de berättade att man kan få checkkredit vilket vi behövde för att vi vid behov skulle kunna gå under noll i väntan på att fakturor ska betalas, men då ville de ha en säkerhet. EKN kopplades in och på den vägen var det att vi fick hjälp av dem. De gick in tillsammans med Nordea och säkrade upp, vilket var relevant eftersom det handlar om inköp från utlandet, plus att vi säljer mycket till Island, Holland och med fler exportländer på väg.

EKN var verkligen en jättestor hjälp för oss i perioder! När vi har behövt fylla på vårt lager, när vi måste lägga depositioner på halvårsbasis och så vidare så har de kunnat stötta oss.

Sen dess har vi letat efter leverantörer för de nya produktlinjerna där vi inte behöver binda så stort kapital i stora lager. Detta har gjort att vi tagit fram två nya produktserier på kort tid och vi har en fjärde på väg till hälsodagarna i januari Det är spännande med mindre orderkvantiteter – då kan man testa sig fram lite enklare.”

Vad händer för er framöver och vad har ni dedikerat ni kapitalet ni tagit in till?

”Vi lanserades på över 300 COOP-butiker i hela Sverige vilket var en fantastisk bedrift! Men det blev tufft i och med Corona – ingen handlade och att få synas för de få som faktiskt handlade var verkligen en kamp. Vi har nu tagit fokus bort från dem och fokuserar på vår egen webbshop och andra e-butiker samtidigt som vi produktutvecklar mycket just nu. Produktlinje nr.2 lanserades i somras – ”Dejunked snack bites” med dadelbollar och mandelprotein. Nu har vi precis fått hem Dejunked Cookie bites, ett bättre alternativ till småkakor och kex, som lanserades nu i början på hösten så det är full fart!”

Vad har varit den största lärdomen genom denna process som andra entreprenörer bör ta med sig?

”Ge inte upp!

Det är min stora grej. Som entreprenör är det många toppar och många dalar. På något mirakulöst sätt har vi hållit ut och så har det vänt. Jag tror mycket på det. Även om alla inte har möjlighet att driva bolag som inte går plus hur länge som helst, så ska man inte ge sig in i något sådant här om man inte är beredd på att det krävs uthållighet. Orkar man så kan det dock gå riktigt bra!

En annan reflektion är att det var bra att inte veta för mycket om vad vi skulle få gå igenom innan vi började!

Cattis och jag kommer inte från denna bransch utan hade en gemensam passion som blev ett företag. Hade vi vetat från början hur många hinder vi skulle möta – det kom hela tiden nya och så fick vi lösa dem – hade vi nog inte startat. Men jag skulle göra om det igen!

Jag hade ett välbetalt, statusjobb som konsult innan och hade jag jobbat där hade livet sett väldigt annorlunda ut. Men även om det är mindre pengar och mer att göra så är jag gladare nu. Jag tror inte att man ska bli entreprenör för att bli miljonär. Det är ju möjligt, så klart, och kan också vara en drivkraft men man måste älska det man gör. Det är viktigast.”

Tillbaka till alla nyheter