Connect Sverige · Nyheter · “Det handlar om att lära, dela och växa – tillsammans”
“Det handlar om att lära, dela och växa – tillsammans”
 
    För sex år sedan gick han själv Connects tillväxtprogram och det blev startskottet för ett längre, och djupare, engagemang. Under åren har han deltagit i många andra företagares utveckling och uppskattar det egna lärandet längs vägen, men för Rikard Skoog, VD på IOSoft, började allt med en egen tillväxtresa.
“Jag tyckte om hela upplägget – dialogen, lärandet, känslan av att man både får och ger. Efter programmet sa min handledare: ’Rikard, du skulle passa perfekt i våra kompetenspaneler’. Och det stämde. Jag fastnade direkt.”
Sedan dess har Rikard deltagit i många paneler och genomlysningar, både som rådgivare och som nyfiken lyssnare. För honom är det inte bara ett sätt att bidra – det är också ett sätt att fortsätta utvecklas som entreprenör.
“Det är otroligt lärorikt att sitta i paneler och höra hur andra tänker. Man delar med sig av sin egen erfarenhet, men lär sig lika mycket själv. Det finns en öppenhet och en vilja att hjälpa till som känns unik för Connect och som jag tycker om.”
Att vara Entreprenörspartner handlar enligt Rikard inte om att synas mest – utan om att göra skillnad. Han beskriver det som att få vara del av något större: ett nätverk av människor som tror på lärande, generositet och hållbar tillväxt.
“Det finns något väldigt fint i pay-it-forward-tanken. Vi som företagare hjälper andra, och på vägen stärker vi hela näringslivet. Vad som slagit an i mig är nyfikenheten och lärandet som genomsyrar mycket. När man engagerar sig får man dels bidra till och vara del av någon annans utveckling och förändring, men samtidigt lära sig saker på vägen själv.”
På IOSoft försöker Rikard leva som han lär. Företaget, som har drygt 20 anställda, arbetar aktivt med att skapa en inkluderande kultur där medarbetarna mår bra och kan växa.
“Vi har arbetsmiljömöten varannan vecka, vi pratar mycket om hur folk mår och hur vi kan bli bättre. Jag tror på att bygga inifrån och ut – om vi har människor som trivs och känner sig delaktiga, så kommer kundrelationerna automatiskt bli starkare.”
Det syns i resultaten: IOSoft har låg kundchurn och långsiktiga samarbeten – ett bevis på att omtanke och affärsframgång kan gå hand i hand.