Connect Sverige · Nyheter · Do’s and Dont’s – tips från entreprenören som har tagit in 40 miljoner
Do’s and Dont’s – tips från entreprenören som har tagit in 40 miljoner

Vad gäller egentligen när man ska ta in större kapitalrundor? Vad ska man tänka på? Vi har pratat med Åsa Lindström från Profundus som tog in 40 Mkr i våras efter att ha gått Connects process Skala till Kapital. Här är hennes bästa tips:
1 – En viktig lärdom är att ta in mer kapital tidigare. Vi fick en miljon, sedan tre miljoner, följt av fem miljoner, och ytterligare fem, men vi hann inte maximera deras användning. Istället började vi bara om på nytt varje gång, utan att kunna bygga upp bolagets värde tillräckligt snabbt.
2 – Det tar tid att övertyga investerare; det kan ta upp till 1,5 år från första kontakt till att en affär signeras.
3 – Affärsänglar har varit ovärderliga för oss. De går in tidigt men följer sällan med längre fram. Det är en räddning för många tidiga bolag där andra investerare anser att det är för tidigt att investera. Dock kan det resultera i en lång ägarlista. När bolaget når en viss fas kan det leda till olika scenarier som att hitta en ny form av investerare, börsnotering eller att större ägare köper ut mindre ägare.
4 – Att ta in en extern styrelse är avgörande. Det ger ägaren möjlighet att sitta med i styrelsen och få perspektiv från både investerare och andra ägare.
5 – Bygg ditt nätverk! Det är viktigt att hitta rätt personer att konsultera och få input av så att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt. Det gäller allt från pitchmaterial till affärsplaner och anställningsavtal.
6 – Anlita en CFO tidigt. Det är avgörande att ha en person med erfarenhet av budgetar och prognoser, särskilt i början av resan när det kan vara svårt att hitta rätt kompetens.
7 – Firandet är viktigt! Vi firar varje framgång, oavsett storlek. Det kan vara allt från att lösa tekniska problem, få en ny medarbetare, färdigställa dokument eller få positiv feedback från kunder.
8 – Sätt upp ett dedikerat due diligence-rum och gör det tidigt i processen. Det blir så mycket enklare när man har koll på alla dokument, siffror och hela processen på ett strukturerat sätt.