Connect Sverige · Nyheter · Foodtechföretaget Edgy Veggie tar tusenårig tradition in i samtiden med nyemission

Foodtechföretaget Edgy Veggie tar tusenårig tradition in i samtiden med nyemission

För cirka 1500 år sedan uppfann buddhistiska munkar ”seitan” som ett alternativ till köttet i den traditionella kinesiska kosten. Nu har livsmedelsbolaget Edgy Veggietagit traditionen till Sverige och med innovation tagit fram nya produkter för en modern marknad. I höst tog de in kapital efter att ha pitchat hos Connect och siktar nu uppåt, framåt.

Vi tog ett samtal med VD Katarina Furin om framgångarna och att det ryktas om nya samarbeten med Göteborgs Filmfestival och Hyllie Bryggeri.

Katarina, det händer mycket hos er just nu. Det senaste vi hört är att det vankas spännande samarbeten. Kan du berätta mer?

Det stämmer, vi har ett samarbete med Hyllie bryggeri. Man kommer att kunna köpa mat med Edgy Veggies seitan under after work-formatet i deras tap room. Det kommer också att finnas möjlighet att köpa våra produkter där.

Vi har också startat ett samarbete med Göteborgs filmfestival. Det första som händer inom detta är att det kommer serveras en rätt gjord på Edgy Veggie under affischsläppet den 10/12.

Det är två aktuella samarbeten, men fler är på gång.

Ni har nyligen stängt en investeringsrunda på 3,5M från bl.a. I Love Lund, Kane United och Polynom. Vad ska pengarna gå till och var är ni om 6 månader?

Det stämmer. Pengarna går mestadels till maskiner för produktionen, marknadsföring och personal. Om 6 månader hittar man oss förhoppningsvis i alla ICA- och i Coop-butiker i södra Sverige. Kanske kommer man också att hitta våra produkter på restauranger. Vi har nyligen anställt en försäljningschef som kommer att arbeta hårt med att lansera oss i olika kanaler.

Ni var med i Connect processer under våren och spetsade då till ert investeringserbjudande och presentation. Vad är dina tips till andra entreprenörer som söker investeringskapital och pratar med ett flertal intressenter samtidigt?

Mitt tips är att inte glömma att också se erbjudandet ur investerarnas synvinkel! Man blir väldigt självfokuserad när man sitter med sina pitcher.

Slutligen ett ord om er bransch! Vad är det bästa respektive det svåraste med att vara en foodtech entreprenör idag?

Det bästa är alla professionella och intressant människor som man träffar! Den största utmaningen är att man i början är väldigt få och trycket på att lyckas är stort…

Tillbaka till alla nyheter