Connect Sverige · Nyheter · Försäljning – Avatarer – Varför då?

Försäljning – Avatarer – Varför då?

Det pratas mycket om att man ska ha avatarer som beskriver företagets målgrupp. Varför då? Jag tänkte dela med mig av några korta insikter i ämnet.

Att ”brottas på djupet” med vilka personer det är som vi vänder oss till i vår marknadsföring är viktigt, det skapar insikter både kring – Vilka vill vi jobba med, för att de får allra mest värde av vår leverans? Men även – Vilka vill vi inte jobba med, här finns det andra som gör större nytta, eller det är för kostsamt för oss, eller ….. Ja, det är just det ni ska komma på, svaren på varför just detta är er rätta målgrupp.

Jag tänker att varje avatar beskriver en person som är just din bästa kund. Så, skapa flera avatarer om du har olika personer som skall påverkas på olika sätt, är de olika så har de också olika intressen och platser som de gillar att ta del av information på.

  • Han eller hon har ett namn!
  • Bestäm ålder och kön
  • Var kommer personen att vara intresserad av de nyheter/kunskaper som du vill dela, vilka kanaler?
  • Vilken tid på dygnet/dagar når du bäst ut?

Mitt viktigaste medskick är just att namnge varje avatar, varför – Jo för att i varje beslutsmöte så frågar ni er själva – Skulle ”Anna” och ”Anton” gilla detta, om de var med i det här mötet, vad skulle de säga då?


Tillbaka till alla nyheter