Connect Sverige · Nyheter · Försäljning – Partnerstrategier – Hur lyckas man?

Försäljning – Partnerstrategier – Hur lyckas man?

Arbetar du med partner som återförsäljare av din produkt, är de din primära inkomstkälla? Ja då är det verkligen viktigt att hitta rätt upplägg. Ett av mina bästa tips kommer på slutet av den här artikel.

Varför ska din partner prioritera att sälja just din produkt? En övergripande fråga är dock, säljer du själv till slutkund, om ja, tänk noga över din strategi för att inte dina partner ska uppleva att ni konkurrerar utan samarbetar. Här kommer några tips. alla passar inta alla man något kanske:

  • Få dem att synas, nämn dem med namn, gärna länkar.
  • Lyft regelbundet en partner och tipsa om saker de gör/gjort, se till att ”gå laget runt”
  • Se till att din marknadsföring stöttar deras sälj, de ska vinna på det du gör digitalt.
  • Vårda dem noga, ha regelbundna partnerträffar för att: Träffas, lära av varandra, lära ut nytt till dem, skapa samarbeten mellan dem (inte konkurrens) få dem att känna sig viktiga.
  • Ha en suverän support, de ska vara 100% trygga i att kunna få din hjälp när de ska hjälpa sina kunder
  • Tänk över hur du bygger ditt nätverk, ska det/ska det inte vara exklusiva rättigheter.

Mitt absolut viktigaste råd till dig är att hitta de partner där din produkt är helt oumbärlig för deras leverans. Ett exempel på detta är mäklare, när du lägger bud på en bostad så använder du faktiskt en tjänst ifrån en extern leverantör.


Tillbaka till alla nyheter