Connect Sverige · Nyheter · Försäljning – Säljarens motivation

Försäljning – Säljarens motivation

Vet du vad som är nyckeln till dina säljares motivation? Vad de behöver för att göra det där lilla extra?


Låt oss göra ett räkneexempel, låt säga att du har 5 säljare i ditt team, tänk OM rätt motivation skulle göra att var och en ökade med bara EN order per?? (månad eller år, beroende på ordervärde) hur skulle det påverka er ekonomi?

Och hur skulle det påverka övriga saker i er vardag?

Kan motivationen i teamet även skapa annan produktivitet?

Det är min absoluta övertygelse och erfarenhet att så är det!

Enkla tips.

  • Be dina säljare att lista alla sina motivationsfaktorer i den ordning de är viktigasts för dem, var tydlig med på vilken nivå man kan lägga sig på. Men begränsa inte till vad och hur.
  • Därefter ber du personen att även lista motsatsen, alla minusfaktorer, för även om du inte kan tillgodose alla +faktorer kanske du kan minska på det som stjäl energi.
  • Gör din analys av vad som är rimligt, boka enskilda möten för att prata med varje person, det viktigaste du har i dessa möten är att lyssna. Förstå vad personen behöver, och berätta vad av detta du kan bidra med.
  • Sen är det dags att samla teamet, jag skulle gärna se att det blev en heldagsaktivitet, där ni spånar om hur man kan fira, låt det bli en dag fylld av energi, det kommer att löna sig, jag lovar.
  • Och du, det är ok att motivera dina medarbetare på olika sätt, men du måste vara transparent och tydlig med vad som gäller. det får aldrig uppstå tveksamhet eller känsla av orättvisa.


Tillbaka till alla nyheter