Connect Sverige · Aktuellt · Från cancerbesked till kanonkula

Från cancerbesked till kanonkula

Det hela började med ett cancerbesked i familjen. En jobbig tid men som slutade väl och som resulterade i en idé som skulle kunna hjälpa andra som genomgår tuffa medicinska behandlingar. Idén blev snabbt en produkt och CYTO365 är nu, ett par år senare, ett medtech företag som växer rejält och siktar på börsnotering inom 3 år.

Vi tog ett samtal med entreprenören Micael Törnblom som både uppfann den vridventil som väckt mycket uppmärksamhet och som driver bolaget mot nya höjder.

Vilken resa! Ta det från början och berätta lite om Cyto365.


Allt började 2011 när min fru behandlades för bröstcancer och jag fick se hur man gav flertal olika läkemedel. Det såg komplext och svårt ut och jag som dåvarande pilot insåg att det lätt kan bli fel och med min ingenjörsbakgrund började jag fundera kring hur man kunde göra behandlingen säkrare. Det var så vridventilen kom till vilken ser till att patienten bara får ett flöde av medicin åt gången. Vi tog fram en prototyp och tre veckor senare skickade vi in första patentansökan.

Sen gick det undan. Ni fick vara med i VentureCup, pitcha för Connect och reste sen kapital.

Ja, jag vann VentureCup 2012 och fick 250 000 kr som gick till att fullfölja patentansökan hela vägen till patent. Det var verkligen värdefullt, vi behövde skydd för produkten snabbt och utan de pengarna hade vi inte kunnat säkra patenten. Att sen licensiera ut produkten tog lite längre tid än jag trodde, och även om jag i efterhand insett att det egentligen gick väldigt fort så kändes processen väldigt långsam. Ett ledande globalt MedTech företag baserat i Tyskland tog ventilen på licens, men det tog tre år innan licensavtalet var helt påskrivet. Därefter trodde jag att det bara var att vänta och produkten skulle komma ut, men processen drog ut på tiden. Det slutade med att jag vidareutvecklade produkten och fick förfrågan från samma företag ifall jag kunde tillverka vridventilen åt dem som underleverantör istället. Det var då jag pitchade, tog in investering och blev producent istället!


Hur var det att pitcha för kapital?

Vi pitchade två gånger för Connect. Första gången var det flera som visade intresse men det blev inget av det. Andra gången hittade vi rätt väldigt snabbt och fick dessutom en investerare som garanterade hela summan själv – vilket var otroligt! Vi har fått uppleva båda sidorna; när det går trögt och när rätt investerare var på plats och processen plötsligt gick snabbt och enkelt. Insåg då att det finns ett visst mått av slump i det hela – det är även tillfälligheten som avgör, inte bara produkten och affärsidén. Just att rätt person var på att plats, att just den investeraren som var rätt för oss var med, gjorde hela skillnaden!



Vad är vikten av att hitta rätt investerare och att den personen passar er som företag? 
Första gången var det en mindre investerare som var intresserad, men vi behövde ta in relativt mycket kapital, så den investerare som visade intresse efter första pitchen hade bara varit en liten del av lösningen. Den andra pitchomgången löste det sig galant eftersom en och samma person sa att han garanterade hela summan eller kunde dela med andra och det var helt upp till mig, vilket var fantastiskt. Om någon löser hela ditt problem så känns det så klart väldigt enkelt, mot om vi hade behövt jaga flera investerare – då hade processen upplevts betydligt svårare och längre. Det har definitivt varit viktigt att hitta ett mindre antal personer som hade möjlighet att gå in men som också kan bidra på andra sätt.

Vi har fått in ytterligare två till som vi delar verksamheten med, supernöjd med det samarbetet och har månadsvis avstämningar. Vi tog in 5 miljoner den första omgången och gör oss redo för nästa runda nu innan sommaren på 20 miljoner. Tempot i utvecklingskurvan skiftar. När det bara var jag i företaget var det jag som satte takten, men när man tar in investerare kan allt utvecklas väldigt snabbt!

Det finns ju en hel del tillvägagångssätt att välja på när man ska växa. Vilka möjligheter har ni utnyttjat när det gäller stöd man kan få från innovationssystemets alla aktörer? 


Jag har haft hjälp av Almi när det gäller innovationslån och via dem blev jag rekommenderad till priset Skapa Stiftelsen. Utöver det har jag även fått bidrag av Tillväxtverket. Det var toppen med de 25 000 vi fick av tillväxtverket och Skapa stiftelsen, vilket var väldigt värdefullt i början när man inte har pengar, men denna typ av medel tar snabbt slut. Man måste vara väldigt aktiv som entreprenör i början! Jag ser entreprenörer som är duktiga på att söka kapital och skriva ansökningar vilket är bra för när pengarna börjar ta slut är det svårt att komma vidare.

Ett annat krux vi mött och fått höra flera gånger är att vi kommit för långt. Det är inte vad man vill höra och det kan snabbt bli svårt att få ytterligare hjälp vilket är synd! Tycker definitivt man ska satsa mer på de företag som redan är igång, inte bara på att få fler att starta bolag. Det finns ju visserligen lån men det är svårt att få eftersom utvecklingsprocessen i medtech tar lång tid. Vi har hållt på i 10 års tid men nu är vi redo för produktionsstart.

Att få ett forum att pitcha inför investerarna i var viktigt dock. Vi lyckades komma igång tack vare den senaste investeringen som vi fick in genom Connect. Nu är det spikrak accelerationskurva uppåt, och strax lyfter vi! Vi har även anställt vår första person en specialistsjuksköterska i Onkologi, samt knutit till oss en kvalitetsansvarig som konsult, så vi är tre personer som aktivt jobbar i bolaget nu, vilket är helt otroligt roligt.

En annan ny erfarenhet har varit att ta in personal och att anställa är något är det finaste man kan göra! Det är verkligen en insikt jag fått senaste året. Det är något helt fantastiskt, både för dig som grundare och för samhället i stort, att kunna ta in anställda på intäkter i ett bolag du själv startat. Det måste vara något av det häftigaste man kan göra, det är så fint!

Har du några tips och tankar att skicka med till andra entreprenörer?

Ja, syftet bakom är viktigt. Jag har haft stor tilltro till både att produkten är bra och att den hjälper folk. Den har ett gott syfte och kommer göra stor skillnad. Jag känner att det är ett måste att få göra verklighet av denna produkt, den ska flyga! Sen att det blev en lönsam affärsidé är ju både viktigt och nödvändigt, men det största syftet är att jag tror jag gör något bra i slutändan!

När det gäller att pitcha så tror jag man ska tänka på att man inte hinner säga så mycket under en 3-5 minuters pitch. Tona ner förväntningarna, lägg fokus på din kärnidé, förklara den så enkelt och tydligt som möjligt och skippa alla detaljer som blir relevanta först i slutet av investeringsprocessen. Prata om det som alla kan relatera till: Finns det en marknad? Vad kostar det att tillverka produkten? Vad kommer det kosta att nå ut och hur kommer intäkterna se ut?

Det är färre som frågar efter färdiga affärsplaner, men desto fler som vill ha pitchdecks och kortfattad info. Tänk på att ju mer detaljerad man är, desto mer fel har man oftast också! Förbered för följdfrågorna som kommer direkt efter, ha till exempel en budget redo för de som ber om en sådan, men håll alla dessa detaljer till eftersnacket och håll pitchen enkel!



Vad händer för er nu? Hur ser framtiden ut? 
Nu när vi har ISO 13485, vilket är den medicintekniska standard som gör att vi får producera medicintekniska komponenter, så skiljer vi oss från många andra och blir i och med denna certifiering en av de stora aktörerna. Vi siktar på produktionsstart i september.

Den runda vi tar in nu innan sommaren ska etablera oss på marknaden. Efter det planerar vi redan att nå börsen inom 3 år. När man väl är ingång så är man igång! Det är en global arena vi verkar på och vi har redan patent i 30-tal länder. Nyligen fick vi patent godkänt i Kina, till exempel… Redan från start vill vi verka i USA och söker här en partner. För resten av världen har vi en kickstart via den befintliga intressenten. Vi kommer att ställa ut på mässor i redan i höst och nu lämnar vi utvecklingsstadiet och går in i nästa spännande skede.

Framtiden ser ljus ut och framför allt annat ser vi fram emot att få göra stor skillnad för alla de som vår produkt är tänkt att hjälpa.

Tillbaka till alla nyheter