Connect Sverige · Nyheter · Från knivar till livsmedel – den unika storyn bakom gamingföretaget Irootfor
Från knivar till livsmedel – den unika storyn bakom gamingföretaget Irootfor
Hur kommer det sig att ett företag som initialt nischar sig på att sälja samlarobjekt för gamers hamnar i livsmedelsindustrin? En lång resa med både med- och motgångar har banat väg för Irootfor, och framtiden ser bara ljus ut tack vare ett fantastiskt samarbete med SEB och Connect.
Irootfor är ett företag som tar fram produkter för gaming- och e-sportbranschen och som under sina år tagit många vändningar för att landa där de är idag. Grundaren Robert Hjelmér, en pionjär inom branschen som varit med från e-sportens tidigaste dagar, berättar att idén för företaget växte fram när han blev introducerad till Josef Amin, en då 20-årig kille med ett stort intresse för e-sport och merchandise som idag är en av medgrundarna.
Under den här tiden var det otroligt stort att sälja knivar med speciella så kallade ”skins”, replikor av vapen som man använder när man spelar e-sport. Skins är en typ av samlarobjekt inom e-sportvärlden och just dessa produkcerades med specifika serienummer för att verkligen vara exklusiva– något som slog stort över hela världen.
Att sälja skins var en succé för Irootfor och de omsatte snart över 10 miljoner med global försäljning av sina produkter. Men allt vände över en natt när USAs regering införde en fördröjning på utbetalning av “skins” som valuta. Helt plötsligt satt Irootfor på ett enormt lager knivar, utan att kunna sälja dem vidare. Det var här den första vändningen kom.
Från knivar till gamingutrustning
Drastiskt förändrade föreutsättningar gjorde det nödvändigt med en omställning för att inte förlora det kapital som de byggt upp. Den första lösningen blev att börja sälja utrustning för gamers, bland annat golvmattor för gamingstolar. De började sälja unika produkter och lyckades mot alla odds vända på steken och återta rollen som världsledande inom sitt segment. Men redan efter något år kom nästa vändning – Irootfor skulle ge sig in i livsmedelsindustrin.
Under 2018–2019 växte en helt ny affärsidé fram som också byggde på gaming. Irootfor börjar se över om det inte finns ett behov av livsmedel, såsom energidrycker och måltidsersättning för gamers. Många unga som spelar mycket dator– eller tv-spel blir lätt sittande i timmar i sträck och de kan behöva lite extra boost och näring för att orka med dagen, så varför inte börja erbjuda livsmedel som kan hjälpa dem att hålla fokus och samtidigt få i sig de kalorier som de behöver?
Under 2018 köpte Irootfor in sig hos ett brittiskt företag vid namn X Gamer, som tillverkade energidricka i pulverform. Efter ungefär ett halvår tog de över hela företaget och flyttade verksamheten till Sverige. Väl i Sverige kunde de använda sig av Roberts enorma distributionsnätverk och skala upp företaget till en helt ny nivå och till och med ta lead i detta segment i Sverige.
Flera varumärken i ett bolag
Efter uppköpet av X Gamer framkom den nya visionen att “Allt du äter bakom skärmen ska levereras av X Gamer” samt ett brett sortiment bestående av energidricka, koffein, måltidsersättningar med extra näring och mer. En av deras senaste produkter är ett kosttillskott som både ser ut och fungerar som en snusprilla, med skillnaden att den är fylld med koffein istället för tobak och nikotin. En högt efterfrågad produkt som redan såld över 0,5 miljoner dosor sedan lanseringen i mars! Tillskottet har dessutom lanserat globalt och är just nu på väg in på den amerikanska marknaden, och finns redan i Sydafrika, Europa och Australien.
Samarbeten för framgång
Irootfor gick Connects tillväxtprocess strax innan den stora vändningen och har dessutom haft med sig SEB på resan, något som Robert berättar har hjälpt dem enormt mycket under årens gång.
– Det var med hjälp av SEB som Irootfor fick den initiala kontakten med Connect, då SEB är en av samarbetspartnerna som vi arbetar med. Vi fick pitcha vår affärsidé via Connect och fick direkt in flera stora investerare från Göteborg. I samma veva fick vi även kontakt med vår bankman, som varit en av de bästa kontakterna vi hade kunnat hoppas på.
SEB är ju inte bara pengar, en bank är inte bara pengar. De är så mycket mer. SEB ger råd, delar erfarenheter, lyssnar på vad man har att säga och hjälper en framåt i affärsvärlden. De utgör ett bra forum med en seriös stämpel – något jag som företagare ser stor styrka i.
Robert poängterar hur skönt det har varit att ha en nära kontakt på banken som alltid finns där för att bolla idéer, be om råd eller bara pitcha nya förslag till.
När vi frågar Robert om samarbete med SEB säger han:
Tack vare SEB och samarbetet med Connect växer Irootfor mer och mer för varje dag. Framtiden ser otroligt ljust ut, och de arbetar hårt för att öka sin tillväxt ytterligare och komma ännu längre. Robert berättar att den nuvarande planen är att få in sina produkter överallt – i alla livsmedelsbutiker över hela landet och globalt. De söker nya kontakter inom livsmedelsindustrin som är intresserade av deras produkter.
Entreprenörskapet
Vi frågar Robert hur han ser på entreprenörskapet och om han har några goda råd för andra entreprenörer som är mitt inne i sin tillväxtresa, han svarar följande:
– Värdet av att samarbete med andra aktörer är enormt! Du ska aldrig gå igenom resan ensam, du behöver partners för att orka ta dig framåt. Som entreprenör kommer det stundvis att se nattsvart ut, men du ska aldrig ge upp. Om en lampa släcks är det bara att hitta en ny och tända den. Det är viktigt att ha folk omkring sig som man ser upp till, det är de som ger dig energi och kraft för resan som ligger framför dig.
Ja, Irootfot har gjort en minst sagt imponerande resa och är en inspiration för många företagare där ute. De har aldrig gett upp, och de har alltid hittat en väg runt problemen. Vi på Connect är stolta över att ha fått chansen att vara delaktiga i deras resa och vi önskar dem lycka till i allt de tar sig an framöver.