Connect Sverige · Nyheter · evolvit – från telefonabonnemang till ledande inom digital uppskalning
evolvit – från telefonabonnemang till ledande inom digital uppskalning
Transformation handlar på många sätt om att både våga och orka släppa taget om det man är och varit för att bli något mer, något bättre. Att igen och igen släppa den gamla versionen av sig själv, “kill your darlings”, släppa sargen, för att ge sig ut i något okänt är anmärkningsvärt på riktigt och det som utmärker en sann entreprenör.
Om det är någon som passar in på den beskrivning så är det Connect Västs nya huvudpartner, evolvit, med entreprenören Peter Willbo i spetsen!
I just denna orädda anda har Peter under 25 år byggt företag. Han var med och formade kedjan Dialect under tidigt 2000-tal – vilket växte från 4 personer som sålde mobiler, abonnemang och växlar till 48 anställda i Skövde (och 250 nationellt). Idag har Peter rört sitt företag vidare till att bli evolvit. Han har inte bara byggt upp ett företag som är en helhetsleverantör av IT-lösningar för företag som vill skala upp smart, utan har själv gjort förändringsresan flera gånger!
En gång synonymt med mobiltelefoner och abonnemang, genomgick Dialect en omfattande förflyttning och etablerade sig som en av Sveriges främsta leverantörer inom IT och digitala lösningar. Resan från att vara starkt positionerade redan men välja att ta företaget till en ny nivå och förändra varumärket i grunden har varit utmanande men strategiskt nödvändig. Nu är det dags för nästa stora transformation och Peter Willbo har i dagarna lanserat evolvit, den nya helhetsleverantören av IT-lösningar för både små och stora företag. Här berättar han om sin resa, vision och hur man vågar kasta sig ut i förändring för att nå något nytt, något bättre.
Skiftet till stabilitet
I slutet av 1990-talet hade Peter, som kom från IT-branschen, byggt upp ett företag som primärt arbetade med försäljning av mobiltelefoner och abonnemang. Han beskriver hur affärsmodellen 2010 stod inför en välbehövlig förändring.
“Varje månad startade man från noll, och osäkerheten gjorde det svårt att bygga långsiktig stabilitet. Vi sålde mobiler, abonnemang och växlar, men problemet var att allt var transaktionsbaserat. Det fanns ingen förutsägbarhet, vilket gjorde det svårt att investera i och bygga den kompetens som krävdes för att erbjuda våra kunder mer omfattande IT-tjänster. Vi insåg att en stor förändring behöves.”
En viktig milstolpe för både Peter var övergången från att sälja produkter och abonnemang till att erbjuda IT-tjänster med långsiktiga kontrakt. Genom att införa abonnemangsbaserade IT-lösningar kunde företaget erbjuda stabilitet för både sig själva och sina kunder. Denna förändring gjorde det möjligt att bygga upp den kompetens och de lösningar som i dag utgör evolvits kärnverksamhet.
”Vi var tvungna att bryta med mobiltelefoni som vår huvudprodukt för att kunna positionera oss som en trovärdig IT-leverantör. Den största omställningen var att gå från transaktionsbaserade intäkter till en kontraktsbaserad modell över 36 månader, och var en förändring som krävde silkesvantar och fingertoppskänsla för att både teamet och kunderna skulle hänga med.”, säger Peter.
“Vi såg tidigt att framtiden låg i att hjälpa företag med deras digitala förändring, att ta helhetsansvaret och kunna vara proaktiva åt våra kunder på ett sätt som de inte har kompetensen att vara själva. Många kunder vet inte hur stor potential det finns att effektivisera och skala sin verksamhet genom rätt IT-lösningar och där kan vi göra enorm skillnad.
Inga nya kläder till kejsaren, här inte
Med den nya affärsmodellen på plats började Peter fokusera på hosting-lösningar och datacenter, tjänster som hjälper företag att effektivisera och automatisera sina processer. Detta var inte bara en teknisk förändring utan också en kulturell sådan, där företaget behövde bygga och förfina kompetenser inom IT för att möta sina kunders behov.
”När den nya affärsmodellen började ge resultat i form av en annan trygghet kunde vi gasa på ordentligt och anställa riktigt grym kompetens. Redan från början har vi haft ett fokus på kvalitet, men nu gick vi in stenhårt på att levererar stabil kvalitet som i de flesta fall är överleverans för att vi ska kunna vara någon att räkna med. Vi har varit kräsna med vår nivå av leverans och gjort precis allt själva från grunden. Även om gör-det-själv kanske är lite kontroversiellt i dagens AI-assisterade landskap, så var det då väldigt tydligt att den nivå av kvalitet vi ville ha krävde att vi gjorde allt själva!”, säger Peter.
Att leda i transformation och anställa för roller som inte finns än, för områden och tekniker som man tror är på ingång men inte heller har fått tydliga konturer än, är ännu ett sätt Peter visat entreprenöriellt mod på.
“Det tog tid att bygga upp den kompetens som krävdes, men komptensrekrytering har varit den största och viktigaste investeringen! Att träna upp folk till något som inte finns än är minst sagt en utmaning, men vi har gasat så mycket vi kunnat på ett så balanserat sätt vi kunnat.
Vi anpassade kostymen efter situationen – och överlevde därmed fackhandelsdöden! Det fanns många andra firmor som sålde enheter, tex Expert, SIBA, Geab the Phonehouse – och de som inte anpassade sig försvann till slut. Att innovera och bygga en organisation som kan innovera är en viktig grundbult för att inte bara överleva, utan växa! Med ett entreprenöriellt tänk i botten så hittar man rätt typ av lösningar fortare, tjänster som är bra på riktigt och utvecklar det som saknas och kunderna faktiskt behöver.”
En förändringsprocess som fortsätter
Sen första omställningen har Peter gjort hela åtta helomställningar med företaget då de omvärderat allt! Man har inte behövt kasta ut babyn med badvattnet varje gång, men nästan. Erfarenheterna Peter har med sig är något han vill dela med andra.
“Det finns inte några genvägar i denna typ av resa. Vi kunde valt att gå ett MNA-spår till exempel, alltså köpa in kompetens genom att köpa hela bolag, men vi ville bygga företag för och med folk som bryr sig på riktigt och som också vill att det vi levererar ska vara bra på riktigt. Då skulle inte kulturkrockar och alla andra utmaningar ett förvärv medfört varit gynnsamt.
Nu är det dags för nästa fas och stora förändring. evolvit är Peter Willbos nya satsning och företaget har en tydlig vision: att bli Sveriges ledande aktör inom digital uppskalning. Det innebär att hjälpa företag att effektivisera sina processer, höja kvaliteten och öka sin vinst, samtidigt som man får skräddarsydda lösningar och expertkompetensen som krävs för att ställa om och skala upp.
Att jag och organisationen själva gjort helomvändningar många gånger och vågat tänka om i grunden gör att vi förstår – verkligen förstår – vilka utmaningar du möter som företagare när du växt ur din befintliga kostym och ska omforma allt till något nytt. Jag är en helt annan ledare idag och redo att ta evolvit till nya höjder tack vare hela den resan vi har bakom oss, och det vill vi dela med andra företagare som står inför något liknande.”