Connect Sverige · Nyheter · Kolossal ny partner till Connect: Stärker skånska tillväxtbolags varumärken
Kolossal ny partner till Connect: Stärker skånska tillväxtbolags varumärken
Kolossal är den strategiska design- och varumärkesbyrån som med hjärta, själ och starka uttryck verkligen inte är rädda för att sticka ut.
I höst ingår de i partnerskap med Connect och kommer att komplettera kompetensen i nätverket inom varumärkesutveckling, men även boosta både Connects och entreprenörernas sätt att se på sina identiteter för att våga vara djärvare i sina uttryck! Martin Sandström är både Art Director och VD för Kolossal, och berättar mer om dem och suget efter entreprenöriella sammanhang.
Strategi med själ
Experter på att utveckla varumärkeskoncept är ett sätt att beskriva dem, men att gå lite djupare i identiteten och vad som finns bakom ytan är den sanna superkraften. VD Martin Sandström berättar mer:
“Ja, Kolossal gör hela varumärkesidentiteter för alla möjliga sammanhang. Det kan vara en stor koncern, en kommun eller ett utbildningssäte men även ett mindre företag, en festival, eller ett koncept som behöver en egen identitet. Allt från charmiga Månteatern i Lund till RISE och Malmö Högskola, alltså.
Det är inte så mycket vem man är som organisation, utan vad man vill berätta som vi fokuserar på. Vilken berättelse kan vi bygga visuellt och språkligt, som ger dem en starkare närvaro och så att de tydligt vet vilka de själva är? Självklart får det effekter sen i marknadsföringen, men att ankra sig i en tydlig och innerlig identitet, och sen bygga allt utifrån den, från botten och upp, ger ett helt annat resultat i slutändan.”
Kolossal har växt sen tiden då de drev en coworking-studio i Lund. Idag är de en fullservicebyrå som gör allt från varumärke till content och digitala lösningar så som webb, appar och mer.
“Coworking-studion var en fantastisk erfarenhet. Då var vi egentligen också ett “nätverksföretag” som hade sin egen mötesplats och en community av olika egenföretagare och lärde oss verkligen vikten av att stärka varandra och hitta formerna för samarbeten som faktiskt funkar. Det tar jag med mig in i Connects community med.”
Mod som smittar av sig
Djärv form är signumet, och modet att våga kasta sig ut i de djärva uttryckens värld är något de för över på sina kunder med.
“Jag skulle vilja säga att vår superkraft är att vi jobbar med strategisk design som verkligen sticker ut! Vi älskar att jobba med djärv form och djärvt uttryck för att särskilja oss! Vi har en stil och ett eget formspråk, och försöker använda form och illustration på ett sätt som verkligen lyfter kunden och ger dem ett självförtroende. Det är ett lite annat fokus och sätt att jobba jämfört med andra större byråer där marknadsplanen ofta kommer i första rummet.
Hos oss är allt gjort med hjärta, själ och ett starkt uttryck. Identiteten och kärnan i vem är ni är som företag kommer före allt annat.”
Sammanhang med fin bottenklang
Ett nätverk är bara så bra som summan av sina medlemmar. Därför är det fantastiskt roligt att välkomna Kolossal som ny partner in i Connectgemenskapen!
“Nu var det ett tag sen vi själva drev mötesplatser och nätverk, och man börjar bli både sugen och nyfiken på vilka forum och former det finns för att möta nya människor, dela kunskap och vara med att bygga ett kreativt samarbetsklimat. På den vägen hittade vi Connect.”
Connect och Kolossal tror på samma sak: Att tillsammans blir man starkare.
“Det har alltid varit mitt motto”. Medbestämmande har alltid varit grundbulten i Kolossal – det blir helt enkelt bara bättre när alla får vara med att diskutera viktiga frågor, kunder osv. En idé kan vara bra, men många idéer ihop är bättre! Att samarbeta är ett framförallt mer hållbart sätt att jobba, och bygger starkare organisationer.
Det gäller både varumärket och företaget i stort och är en fråga vi kommer ha med oss in i diskussionerna med entreprenörerna i nätverket: Hur kan man skapa en känsla, miljö och berättelse om företaget där alla blir sedda och får höras? Kan man landa i den frågan och vara där på ett utforskande sätt så har man grunden till ett riktigt starkt och sant varumärke, skulle jag säga.”