Connect Sverige · Nyheter · Organisation / Ledarskap – Varför ska vi fika?

Organisation / Ledarskap – Varför ska vi fika?

Varför ska vi fika? För att ingenting är så gynnsamt och smittsamt som skratt och glädje! Det är då vi blir effektiva.

I ett konsultuppdrag för många år sedan mötte jag en chef (han var ingen ledare) som berättade för mig hur ”slarvig” hans personal är, han ville ha min hjälp att ”fixa det” Problemet beskrev han så här: (vi kallar honom Pelle)

– Min personal vill fika TVÅ gånger per dag, hur ineffektivt är inte det??? Hur kan jag få dem att bli mer effektiva? Vad är ditt råd?
– Men du Pelle, vad gör dina medarbetare när de fikar
– Vadå gör? Dom jobbar inte!
– Är du säker på det? Min erfarenhet är nämligen att de allra flesta kreativa idéer kommer på en fikarast. Vad tror du om det?
– Det vet jag ingenting om! Vad menar du att jag ska göra?

– Mitt råd till dig är att delta i en fika under nästa vecka, du ska bara vara med och lyssna! Inga kommentarer om det inte är någon som ber om det. Berätta för dem att du bara är där för att inspireras av dem och vill lyssna på deras samtal. Det kan hända att det blir tyst i rummet, för att de blir osäkra i din närvaro. Ha tålamod, mycket tålamod, om det behövs tar du upp en tidning och läser, så att ev. spänningar kan släppa.

Om du har turen att de börjar prata så vill jag att du memorerar vilka problem de löste under den här fikapausen. Du får inte skriva när de ser på, då kan de tro att du kontrollerar dem och det vill vi ju inte. Efteråt skriver du ner det du behöver för att vi ska kunna diskutera när vi ses nästa gång. Hur låter det?

– Jag tror inte att det kommer fungera, vad skulle de kunna lösa för problem! Men om jag nu måste så ska jag göra det du säger, du ska få se att det inte kommer lösa någonting.
– Jag är glad att du är ok med att pröva Pelle, låt oss bara se vad det leder till.

När vi sen träffades 2 veckor senare så berättar Pelle för mig:

– Vet du jag tror inte att det är sant, men på en 15 minuters fikapaus så löste dom två olika problem som de har på kundtjänst. ….


Tillbaka till alla nyheter