Connect Sverige · Nyheter · Poasanas ljudabsorbenter attraherar miljonbelopp

Poasanas ljudabsorbenter attraherar miljonbelopp

Det öppna kontorslandskapet där det känns som att alla kollegor pratar i telefon samtidigt. Förskolan med 23 barn i samma klassrum. Barnens rum hemma där ljudet från leken studsar på väggarna.

Högljudda miljöer är något vi möter dagligen men det är inte alltid vi märker hur mycket de påverkar oss. Poasana har tagit fram ljudabsorbenter anpassade för att skapa en god ljudhälsa i hemmiljö – en akustikprodukt utvecklad för en ny målgrupp som tillbringar alltmer tid på hemmaplan.

Idag släpper de nyheten om kapitalanskaffningen som kommer boosta deras tillväxt rejält och vi tog ett snack med medgrundaren och VD Patricia Möller om resan hittills.

Berätta om Poasana! Vad gör ni, för vem och varför?

”Poasana har tagit fram ljudabsorbenter anpassade för att skapa en bra ljudhälsa i hemmiljö. Våra ljudmoln och ljudtavlor passar perfekt för att dämpa ljudnivån i såväl barnrummet som hemmakontoret, vid matplatsen eller i vardagsrummet.

– Vi tillbringar mer tid i våra egna hem som ofta har öppen planlösning och saknar naturlig absorption av ljud. I många år har fokus legat på att förbättra ljudmiljön på arbetsplatserna, nu är det dags att rikta blicken mot det egna hemmet och förbättra ljudmiljön även där. Vi ska inte bara inreda för ögat utan även för örat, säger Poasanas VD Patricia Möller.

Varför är just Poasanas lösning så bra?

Poasanas ljudabsorbenter produceras i Staffanstorp och vi tillämpar ett cirkulärt tänk då även restmaterial från möbelindustrin återanvänds i produkterna. Ljudabsorbenterna har genomgått de hårda testerna på RISE (Research Institute of Sweden) och är A-klassade. Det innebär att de ger högsta möjliga absorption av oönskade ljud samtidigt som produkterna är designade för att kunna passa in i det moderna hemmet.

Ni har precis tagit in miljonbelopp för att växa – hur var processen för att ta in kapital?

”Det har gått fort att gå från idé till att vara redo för att möta marknaden! Vi var finalister i Connects pitchevent ”Hela Skåne Pitchar” och pratade om vårt koncept med investerare för första gången den 7 juni 2021 så det har gått undan. Det var nervöst att presentera affärsidén men jag förstod snabbt, baserat på den goda responsen från investerare, att konceptet är relevant, lätt att förstå och har stor potential eftersom våra produkter löser ett reellt akustikproblem många upplever i sin egen hemmiljö.”

Vad är planen och tanken framåt? Vad händer för Poasana och vad kommer ni använda kapitalet ni tagit in till?

”Vi inleder med försäljning i Sverige via vår webshop, planerar att satsa internationellt och för en dialog med ett antal varumärkesbyggande butiker. Vi arbetar även på att lansera en produktserie anpassad för den Hi-fi intresserade – ett annat spännande användningsområde för produkterna. Våra ljudabsorbenter kan nämligen också användas för att förbättra ljudupplevelsen ytterligare när man lyssnar på musik.”

Vad har varit den största lärdomen från processen som andra entreprenörer bör ta med sig?

”Den största lärdomen på denna korta men intensiva resa är att vara ödmjuk och våga att ta hjälp av personer som är experter inom sina respektive områden – en person kan inte göra allt”, avslutar Patricia.

Tillbaka till alla nyheter