Connect Sverige · Nyheter · Strömstadföretaget som parerade pandemin

Strömstadföretaget som parerade pandemin

Alfons Hansén är en ung företagare som fick erfara företagarlivets tuffare sidor när pandemin bröt ut. För en butiksägare i Strömstad slog pandemin dubbelt så hårt – först då antal kunder minskade i allmänhet och sen när gränsen mot Norge stängde och alla norska kunderna försvann. Alfons är dock inte den som ger upp och genom Connects process Navigera & Avancera tog han hjälp utifrån för att parera det värsta och få upp styrfarten igen.

Vi ringer upp Alfons, ägare av Tillbehörsbutiken i Strömstad för en intervju och när vi når honom sitter han i bilen på väg för att öppna butiken för dagen.

Ung företagare med mycket driv

På frågan vem Alfons är, är svaret kort och tydligt. En 24 årig kille som gillar att jobba – jättemycket. Och som alltid har jobbat mycket. Han började som 14-åring på Tillbehörsbutiken och har varit kvar sedan dess. ”Under högsäsong är det mest jobba och sova som gäller, det känns som mitt andra hem”, säger han med ett smittande skratt.

Fast även om Alfons jobbar mycket så ägnar han den lediga tiden åt att gå i skogen och bara landa efter allt slit i butiken. Han tog över butiken 2019 och har sedan dess investerat i fler varor för att möta kundens behov. Ett exempel är att det tidigare bara fanns batterier till husbilar och husvagnar men nu kan kunderna även köpa batterier för både mopeder och gräsklippare. Eftersom fiske är ett stort eget intresse fick det sortimentet också utökas. I butiken hittar man allt från husvagnstillbehör till möbler och det finns totalt cirka 5 000 artiklar i hyllorna.

Strömstads närhet till Norge gör att kunderna främst kommer därifrån, men även från västra delarna av Sverige. Eftersom utbudet i butiken speglar campingliv, semester och friluftsliv så får man en väldigt tydlig högsäsong på ett halvår under sommaren där kunder strömmar in i butiken. Resten av året är desto lugnare.

17 mars 2020, ett datum Alfons aldrig glömmer

Vi kommer in på Covid-19 och Alfons berättar att det var en näst intill overklig upplevelse, den där dagen när allt förändrades. Från att ha varit hur mycket kunder som helst ena dagen så tvärvände det och blev helst tyst dagen efter. Först blev Alfons väldigt arg, frustrerad och stressad över högsäsongen som var på intågande. Han sökte snabbt omsättningsstöd och korttidspermittering, dock kände Alfons att dessa stöd egentligen inte hjälpte särskilt mycket.

Det som däremot betyder mycket än idag är de besök som Strömstad kommuns näringslivsavdelning gjorde hos honom. Alfons berättar att de var väldigt bussiga och gav konkreta tips och idéer för att möta krisen. De nämnde Connect men just då fanns inte  tiden för den kostnadsfria processen Navigera & Avancera som togs fram när pandemin bröt ut.

Ge allt istället för att ge upp

Det var först när hans revisor tipsade om Connect igen som Alfons tog upp kontakten. Då kom han i kontakt med Connect-medarbetaren Gunilla Alsvik och kände direkt att detta kunde bli jättebra. Hans Isaksson, en rutinerad och välrenommerad mentor inom Connect, gick in i mentorsrollen och de båda bokade upp mentorsmöten på morgnarna innan Alfons skulle öppna butiken – ett perfekt upplägg för en hårt arbetande och då pressad företagare.

Först var Alfons nervös över att prata om sig själv och företaget inför någon. Att bli synad och få feedback på sitt arbete kändes i början tufft men han lärde sig snart att smälta det som sades och kunde då få perspektiv på sitt arbete genom mentorsmötena. Kompetenspanelen var jätterolig även om känslan Alfons hade innan panelen – att ett antal paneldeltagare skulle syna honom och verksamheten i sömmarna – var nervös. Nu i efterhand är känslan mer att de var där för att hjälpa honom framåt!

Framtiden i fokus

Och framåt är det enda som gäller för Alfons. Efter Navigera & Avancera är siktet inställt på mer marknadsföring, webbshop och att jobba mer med sociala medier. Vi avslutar intervjun fem minuter innan han ska öppna för dagen, med kunder väntandes utanför Tillbehörsbutikens dörrar. Vi önskar Alfons Hansén lycka till på hans resa som butiksägare och vem vet, kanske han sitter i en kommande kompetenspanel hos oss och hjälper andra bolag?

Slutligen frågar vi honom om vad hand tycker andra företag och företagare ska hålla i åtanke, även när det blir tufft. Han svarar,

  1. Våga fortsätta trots att det är jobbigt för stunden, bara kör på!
  2. Våga ta hjälp av extern kompetens
  3. Lägg inte av bara för att det kommer motgångar

Tillbaka till alla nyheter