Connect Sverige · Nyheter · Transformationsresan: hur man som entreprenör tänker om för att skala smart
Transformationsresan: hur man som entreprenör tänker om för att skala smart
Peter Willbo, VD för Evolvit, har lett sin organisation genom flera stora och omvälvande men framgångsrika förändringar. Han var en av Dialects medgrundare när kedjan ombildades och växte 2009, en organisation som gjort flera helomvändningar för att fortsätta vara relevanta, och har nyligen genomgått ännu en transformation som landat i det nya bolaget Evolvit.
Om det är någon som vet att det går att genomföra stora förändringar och komma ut starkare på andra sidan, så är det Peter, men det kräver mod, tålamod och en tydlig vision.
Här samlar vi några av hans konkreta tips för dig som vill bygga och skala upp ditt företag:
- Våga ta obekväma beslut
Det är ofta nödvändigt att gå igenom en period av osäkerhet och kanske till och med tillfällig försämring innan verksamheten tar nästa stora kliv. Det kan vara obehagligt, men är ofta en förutsättning för långsiktig framgå - Bygg en stark kompetensbas & väx med rätt folk
När Dialect gjorde sin resa från mobilförsäljning till IT-leverantör, insåg de vikten av att utbilda och investera i personal med rätt kompetenser. Att ha människor som förstår teknologin och kan tillämpa den är avgörande för att leverera kvalitativa tjänster. - Kompetensutveckla inom det som inte ännu finns
Det kan ta tid att bygga upp rätt kompetens, men kompetensrekrytering är en av de viktigaste satsningarna. Ser ni ett behov som kunderna inte ser än? Våga satsa på att träna upp folk till detta – skapa marknaden om den inte finns än! - Skala smart och strukturerat
En vanlig fallgrop är att företag lägger för mycket tid på interna system istället för på kunderna. Se till att dina system arbetar för dig – inte tvärtom. Använd automatisering och effektiva processer för att frigöra tid och resurser. - Tänk långsiktigt och skapa stabilitet
Att gå från en transaktionsbaserad affärsmodell till att arbeta med långsiktiga kontrakt gav Dialect den stabilitet som krävdes för att kunna investera i ny kompetens och nya affärsområ Stabilitet är nyckeln till att våga satsa på nya idéer och att ha resurserna att genomföra dem! - Sätt upp mål och följ upp dem kontinuerligt
När företaget växer är det viktigt att skapa strukturer och system för att följa upp mål och resultat. Att bara ”känna” att man har kontroll räcker inte – du måste ha verktyg för att mäta och styra framstegen. - Anpassa dig till marknaden
Att vara lyhörd för kundens behov och hur marknaden förändras är avgörande. Som Willbo nämner, handlar framgång inte bara om att leverera det kunden ber om, utan också om att erbjuda lösningar de inte ens visste var möjliga. - Ha modet att ompröva gamla normer
Att våga ifrågasätta och förändra gamla arbetssätt är en viktig del av transformationen. Många företag sitter fast i gamla strukturer, men för att växa behöver man ständigt anpassa sig och ibland ta tuffa beslut som kan möta motstånd internt. - Fokusera på helheten, inte detaljerna
Dialect skapar ekosystem hos sina kunder där olika system kommunicerar och fungerar sömlöst tillsammans. Det hjälper företag att fokusera på sina styrkor istället för att slösa tid på tekniska problem och felinvesteringar.