Connect Sverige · Nyheter · WEARETHEGREY
WEARETHEGREY
I rådande tider gäller det att vara om sig och kring sig, särskilt när man driver ett större företag. Proaktivitet är nyckeln för många just nu och det är viktigare än någonsin att förhålla sig flexibelt. Att se över vilka möjligheter man har att ställa om och anpassa sig, och att ta stöd för att snabbt kunna utvärdera sin bästa väg framåt, är något de mest agila och snabbfotade företagarna gör för att ta sig stärkta ur denna period som innebär osäkerhet för många.
WEARETHEGREY är ett framgångsrikt bolag inom modebranschen som på några år växt sig både stora och starka. Vi pratade om utmaningarna coronakrisen bjudit på, möjligheterna när man är ett bolag i en snabbrörlig bransch med export i fokus, och hur de upplevde sin Navigera och Parera-process med Linn Winolf, grundare av WEARETHEGREY.
Berätta lite om WEARETHEGREY
Vi startade 2012 och är idag nio anställda som tillsammans sysslar med distribution, retail och produktion inom segmentet dammode. Kunderna återfinns främst i Europa och vi samarbetar med showrooms på samtliga EU-marknader samt Ryssland och USA. Vi jobbar exklusivt med våra agenter och ställer regelbundet ut på mässor som Coterie i NY, CIFF i Köpenhamn och White i Milano. Målet är att de varumärken vi tar oss an ska växa både vad gäller försäljning och varumärkeskännedom och ta plats på de marknader vi ansvarar för.
Hur har Coronakrisen påverkat er hittills?
Mer än 95 procent av vår försäljning går på export så visst har det märkts. Sen i slutet av februari har nästan all vår export tvärstannat. Varorna som var sena från Kina på grund av pandemin fastnade på vårt lager då marknaderna här stängde ner. Vi har sedan dess varit i konstant dialog med våra leverantörer för att tillsammans göra upp och hjälpas åt att bistå återförsäljare med rabatter, annulleringar, returer och förlängd betaltid. Men det är svårt. Alla vill bära så lite risk som möjligt.
Det handlar om att väga risk åt båda hållen; mot återförsäljare och försöka förutspå hur det kommer att se ut när marknader börjar öppna upp. Samt att försöka få leverantörer att förstå att vi måste hjälpas åt för att möta marknaden på bästa sätt och tillsammans rädda livet på våra kunder.
Det är svårt då även leverantörer vill minimera risker och gärna ser att någon annan bär ansvaret. Vi är ju trots allt bara en del av en distributionskedja för våra externa varumärken med mycket små marginaler. Vi har inte möjlighet eller utrymme att ensamma ta en sådan här smäll. Det kan vara svårt för leverantörer att ta in i ett läge där hela världen är satt på paus. Nu ser det trots allt ut som marknader sakta men säkert öppnar upp och vi kan leverera ut delar av det som fastnat på lagret.
Det är ett två-fronts krig och vi krigar vidare.
Hur hörde du talas om Navigera och Parera?
Vi har gjort en scaleup-analys med hjälp av Connect och genom vår kontaktperson där hörde vi talas om Navigera och Parera. Vi kände att det kunde vara bra att få kompetent hjälp, råd och tips från människor i andra branscher, då detta är en unik situation där det är lätt att få tunnelseende och missa alternativa vägar och lösningar.
Vad gav genomlysningen av ert företag?
Framför allt perspektiv skulle jag säga. Och att vi måste titta på varje affär separat och göra en analys av den … vad behöver vi göra och vad behöver vi ha på plats för att kunna genomföra affären på ett bra sätt? Vi har också fått nya idéer för verksamheten.
Hur upplevde du processen?
Processen var bra. Vi hade hela tiden en kontaktperson från Connect som drev på. Tillsammans med honom jobbade vi bland annat ut olika scenarier för framtiden. Till detta var det ett antal expertpaneler där vi fick konkreta tips av olika slag.
Skulle du rekommendera andra företag att genomgå processen?
Ja absolut. Det ger perspektiv med en ganska lagom tidsinvestering från företagaren.
Vilket är ert nästa steg i företaget?
Det är en ny införsäljning av kommande säsongs mode. I vanliga fall ligger 70 procent av våra intäkter nu under våren, men i år blir det så klart annorlunda. I övrigt så kapar vi så mycket onödiga kostnader som möjligt – och gör samtidigt investeringar i vår egen webb, B2B och en ny digital/virtuell showrooms-lösning.